이 글은 기존의 사회학이 지녔던 가장 큰 문제점을 인간중심주의와 서구중심주의에 있다고 보고, 이러한 편향을 탈피하기 위한 새로운 사회학의 방향을 모색하려는 시도의 첫 논문이다. 인간 종에게 특유한 ‘문화’라는 관념은 사회과학 분야의 대상, 방법, 원리를 개념화하는 데 매우 중요하였다. 이 글은 19세기 사회이론의 핵심적 계기들을 통해 이러한 인간주의적 담론을 추적함으로써, 그것이 ‘사회적인 것(the social)’에 대한 근대적 사유를 어떻게 깊이 구조화해왔고 보다 넓게는 사회과학 전반을 형성하는 데 어떻게 근원적 기여를 해왔는지 보이고자 한다. 마르크스의 사회-자연 변증법을 구조화하는 데 인간주의 담론이 행한 역할은 그 이후의 사회이론 발전에 심대한 결과를 초래하였다. 특히 사회학적 사유에 대한 인간주의 담론의 지배는 사회학의 핵심적인 존재론적 및 인식론적 가정들에 깊이 스며들어가 있다. 뒤르켐과 베버의 사회학은 각각 자연주의와 인간주의 접근을 대표하는 대조적인 사회학으로 간주되지만, 양자는 동일한 인간중심적 이원론에 기초하였고 다만 그 이원론의 서로 반대편 입장을 차지하였을 뿐이다. 사회학에서 인간중심주의에 대한 대안적 흐름들이 간혹 나타났지만 이들은 지배적인인간주의 조류에 의해 주변화되고 억압되는 경향을 보였다. 하지만 인간과 비인간의 이분법으로 구분되지 않는 오늘날의 하이브리드 세계를 진정으로 이해하려면 이제 사회학은 인간중심주의 전통을 탈피한 새로운 존재론적 및 인식론적 기초를 모색해야 할 것이다.This paper is the first of a series of my attempts to search for a new sociology which breaks from the biases of anthropocentrism and Eurocentrism embedded in the conventional sociology. The notion of ‘culture’ unique to human species is critically important to conceptions of the objects, methods and rationales of the social science disciplines. This paper traces this humanist discourse through certain key moments in nineteenth-century social theory, showing how it has deeply structured modern thinking on ‘the social’ and has contributed profoundly to shaping the social sciences more widely. The role of humanist discourse in structuring Marx’s society-nature dialectic has had profound consequences for the subsequent development of social thought. The hold of humanist discourse over sociological thought is embedded at the level of the core ontological and epistemological assumptions of the discipline. While Durkheim and Weber have been considered as representing the contrastive approaches of naturalistic and humanistic sociologies respectively, both of them actually rehearse the same anthropocentric dualism, though they do so by occupying its opposing sides. There have been intermittent strands of alternatives to anthropocentrism in social thought, but these have tended to be marginalized and suppressed by the dominant humanist discourse. However, to genuinely understand the current hybrid world which is no longer divided by the dichotomy of human and nonhuman spheres, sociology has to search for a new ontological and epistemological basis to break from its anthropocentric tradition.