낭만좌의 공연 작품인 <승무도>에는 관객 친화적 성향, 즉 대중극적 속성이 강하게 나타나 있다. 이 작품에 담긴 대중극적 속성은 ‘여섯 가지 지향성’으로 정리될 수 있다. 첫째, 비탄과 슬픔의 정조를 직접적으로 노출하면서 발생하는 ‘감상적 정서의 지향성’이다. 둘째, 애욕과 치정의 사건을 다루면서 생겨나는 ‘관능적 성애의 지향성’이다. 셋째, 살인과 상쟁으로 대변되는 ‘자극적 폭력의 지향성’이다. 넷째, 집단 군무(원무)와 단체 율동 그리고 음악(노래)의 조합으로 창출되는 ‘다양한 볼거리 지향성’이다. 다섯째, 유사한 삽화와 사건을 반복하여 주제 의식을 손쉽게 구현하려는 ‘반복적 구조의 지향성’이다. 마지막으로, 선과 악의 이분법적 세계관을 관객들에게 제시하고 권선징악과 해피엔딩에 입각한 결말을 마련하는 ‘선악의 도덕률 지향성’이다.Seungmudo which is a performance work of Nangmanjwa shows the audience-friendly tendency, that is popular play. The dramatic attributes contained in this work can be summarized as ‘six propensities’. First, it is a ‘sentimental emotional orientation’ that occurs while directly expressing the mourning of grief and sorrow. Second, it is a ‘sensual orientation of sexuality’ that arises from dealing with the events of lust and appellation. Third, it is the ‘direction of the strong violence’ represented by murder and conflict. Fourth, it is ‘the propensity of diverse attractions’ created by the combination of group dance(amateur dance) and music (song). Fifth, it is ‘the propensity of repetitive structure’ to easily realize the subject consciousness by repeating similar illustrations and events. Finally, it is ‘the moral rate orientation of good and evil’ that presents the audience with a dichotomous world view of good and evil, and provides a conclusion based on winding disgrace and happy ending.