본 연구는 신규교사의 수업 전문성 신장을 위하여 실질적인 교실 수업에 대한 탐구를 통하여 특수교육 현장에서 수학 교과 수업은 어떻게 진행되고 있는지, 교육과정을 실제 수업으로 구현하는 과정에서 나타나는 특징은 무엇인지 살펴보고자 하였다. 이를 위해서 지적장애 특수학교 2년차 신규교사의 임상장학을 위한 수학과 공개 수업을 참관한 후, 수업 동영상, 교사 인터뷰, 수업 지도안, 수업 참관록, 동료교사 인터뷰 등의 자료를 수집하고 기술, 분석, 해석의 과정을 통하여 수업 비평을 시도하였다. 수업 비평은 40분 수업의 내용을 시간적 흐름에 따라서 기술한 후, ‘기능 교육과정 지향의 수업 구현’, ‘모든 학생이 참여하는 수업 구현’, ‘교과 전문성의 구현’, ‘반성과 성찰을 통한 성장 이야기’로 주제화하여 살펴보았으며, 마지막으로 특수교육 분야에서 수업 비평의 의미에 대하여 연구 결과를 바탕으로 논의하였다.This study is an instructional criticism on mathematics class in special education field to explore how teachers implement the curriculum and what are the characteristics of the class. For this study, after observing the lesson, I collected data such as class video, teacher interview, class instruction plan, class observation records, fellow teachers interview, and criticized the class by describing and interpreting. Before criticizing the class, I mentioned the concept, necessity, value and possibility of instructional criticism and explained the class in detail. And criticized the curriculum was reorganized into a functional curriculum, a class in which all students participated together, the development of subjectivity expertise, and the growth through reflection. Finally, the meaning of instructional criticism in the field of special education was discussed based on the researcher's experience.