본 연구는 신재생에너지에 의해 생산된 녹색전력을 소비자가 자발적으로 구매하도록 한 녹색전력구매제를 가상적으로 도입할 경우 소비자의 참여율에 어떤 속성들이 영향을 미치는 지를 선택실험법을 이용하여 분석하였다. 선택실험에 사용된 녹색전력구매제의 속성에는 신재생에너지원(태양광, 풍력, 연료전지, 바이오), 전기요금, 거주지로부터 발전소까지의 거리, 신규 일자리, 녹색전력비중, 참여인센티브(소득공제, 탄소마일리지, 녹색인증, 신재생테마파크이용)의 6가지를 고려했다. 패널로짓모형 및 혼합로짓모형에 의해 속성별 모수를 추정한 결과 연료전지>태양광>풍력순으로 참여율이 증가했고, 거주지와 근접할수록, 일자리가 늘어날수록 참여율이 늘어났다. 녹색전력비중과 참여율은 역U자 관계에 있었고, 참여 인센티브 가운데는 소득공제가 참여율에 가장 큰 영향을 미쳤다. 선호 이질성은 태양광>풍력>연료전지 순으로 크게 나타나고, 탄소마일리지>소득공제로 나타났다.This paper analyzes which attributes improve participation rate of green electricity purchase program by using a choice experiment approach. Main attributes include new and renewable energy sources (solar, wind, fuelcell, and bio), distance from residence, job creation, proportion of green electricity, and incentive options (tax credit, green mileage, eco-labelling, and free visit of new&renewable theme park). According to panel logit and mixed logit model estimation, participation rates increase with fuelcell followed bysolar, and wind, and vicinity of power plants as well as more job creation increase participation rates. Proportion of green electricity has inverted U shaped curve withparticipation rate, and tax credit affects participation rates the most significantly. Preference heterogeneity based on mixed logit results exists the most for solar, followed by wind, and fuelcell, while green mileage has more heterogeneity than tax credit. Government should consider the outcomes revealed by this study when the green electricity purchase program is accounted.