아프리카TV를 시작으로 한 인터넷 방송은 이제 우리 생활에서 낯설지 않다. 인터넷 방송의 보편화는 1인 미디어 시장의 확대로 이어졌고, 트위치, 유튜브 등 다양한 플랫폼도 나타났다. 1인 미디어 컨텐츠는 먹방, 게임실황, 뷰티 방송이 많은 부분을 차지하고 있으며 이는 ‘실제로 무언가를 수행하는 것을 보여준다’ 에 초점이 맞춰져 있다. 방송 컨텐츠의 하나로 대리만족이 등장한지는 오래되었으나 1인 미디어 컨텐츠를 대리만족으로만 보기에는 무리가 있다. 본 연구는 ‘주체가 직접 수행함으로서 얻는 즐거움’이 어떻게 ‘타인이 그 행위를 하는 걸 구경함으로서 얻게되는 소비의 즐거움’으로 치환되었는지 분석한다. 직접 행위하지 않음에도 불구하고 즐거움의 의미를 갖게 된 이러한 현상을 상호수동성으로 접근할 것이다. 상호수동성의 주체는 스스로가 쾌락이나 즐거운 감정을 직접 소비할 수 없는 경우에 타인에게 위임하는 방식으로 즐거움을 소비하려 하는데, 현재의 미디어는 실시간으로 이루어지는 행위를 손쉽게 보여주는 환경을 제공함으로써 방송 컨텐츠로 기능한다. 상호수동성을 기반으로 한 컨텐츠는 앞으로도 다양한 분야에서 그 특성을 드러낼 것이고, 미디어 환경의 도움을 받아 계속해서 발전해나갈 것이다.Nowadays, Internet broadcast which started from Afreeca TV is widely broaden in life. Publification of Internet broadcast leads expansion of Personal Webcasting business and also appearance of Internet broadcasting platform that named as Youtube, Twitch. There are Mukbang(which means eating on camera), game play in live broadcast, and broadcasting about beauty item or skill which occupy most of Personal Webcasting fields. These contents are focused on showing of real action in specified purposes. Vicarious satisfaction has already been appeared as a sort of broadcasting contents, but it is unreasonable to treat Personal Webcasting contents as an appearance of vicarious satisfaction. This study analyzes how ‘joy of real action that subjects do in direct’ can be replaced by ‘joy of consumption through watching other people’s performance’. Approach with the view of interpassivity will be a hand of this analysis. The subjects of interpassivity try to please themselves through delegation of pleasure to people who are in the situation that the subjects exactly want to be in. So, through these highly real-time broadcasting system, interpassive contents could have been arisen in trend. In future, the contents based on interpassivity will be spread on various fields and it will evolve through the newest media circumstances.