중국 명대 말기의 유교 학파, 즉 동림학파, 즙산학파, 양명학 좌파는 매우 깊은 학술적, 정치적 관계성을 맺고 있었다. 일반적으로 동림학파는 사상·학술적으로 양명학 좌파의 과도한 불교의 선(禪)적 사상 경향에 대해서는 비판적이었다. 또 정치적으로는 명대의 저명한 정치가 장거정(張居正) 및 환관파를 위시한 중앙정부 측과 대립했다고 알려져 있다. 원래 이 동림학파는 오히려 동림당(東林黨)이라고 하는 편이 문헌적으로 볼 때 조금 더 정확한 명칭이다. 이들은 학문적으로는 주자학을 신봉하고 위충현 등 환관 일파와 대항하여 지역 지식인층 혹은 사대부 관료의 정통파 그룹을 대표하였다. 따라서 이들은 당시의 정치적 문란과 사회적 혼란을 시정하고자 하는 강한 정치적 색채도 띄었다. 동림학파는 양명학 좌파와는 유교 학술적인 입장에서 일정의 선을 긋고 있었다. 또 즙산학파의 유종주와도 개인적 친분관계는 두터웠지만, 학술과 정치적 견해에 있어서는 약간의 차이를 보이고 있다. 따라서 이 논고에서는 동림학파와 즙산학파 유종주와의 학술적, 정치적 ‘관계성’에 관한 고찰을 가장 주요한 목적으로 하였다. 왜냐하면 명대 유교사상사의 내막 혹은 중국 명말청초기 학술문화의 전체상, 16~17세기 중국의 유교 학술공동체의 양상을 파악하고자 할 때는 유종주와 동림학파 학자들의 존재를 간과해서는 안 되기 때문이다. 다시 말해 이 논고에서는 중국 명대 말기의 동림학파와 즙산학파 유종주의 사회정치적 관계성 및 학술적 교유의 양상, 동림학파의 유교사상적 경향과 정치적 입장 등등에 관하여 유교 학파의 관계성이라는 시각에서 연구를 진행하였다.Confucian Schools in the Late Ming Dynasty in China, such as Donglin School, Jishan School, and the Left Wing of Yangmingism had very close academic and political relationships. Generally, Donglin School strongly opposed fanatical Zen thought of Buddhism of the left wing of the Yangmingism ideologically and academically. In addition, it is known that politically, Ming Dynasty opposed to the central government side, such as a prominent politician, Zhang Juzheng and the Eunuch Party. Originally, calling this Donglin School rather Donglin Party is a more precise name from the literature view. They academically believed Zhuxiism and represented local intellectuals or the bureaucrats of the orthodox group of scholar- gentry class against the Eunuch Party like Wei Zhongxian. Thus, they had a strong political color to correct political disorder and social confusion of the times. Donglin School drew a line with the left wing of the Yangmingism in the Confucian academic position. In addition, they had a close personal acquaintance also with Liu Zongzhou of Jishan School but showed a little difference in academic and political opinions. Thus, this study primarily aimed to discuss academic and political ‘relationships’ between Donglin School and Liu Zongzhou of Jishan School. This is because the existence of Liu Zongzhou and scholars of Donglin School should not be ignored to understand the inner surface of the history of Confucian thought in Ming Dynasty or the overview of academic culture in the late Ming Dynasty and the early Qing Dynasty in China, and the aspects of the Confucian academic community in the 16-17th century in China. In other words, this study was conducted from the perspective of the relationships among Confucian Schools concerning the aspects of the socio-political relationship and academic friendship between Donglin School and Liu Zongzhou of Jishan School and the trend of Confucian thought and political position of the Donglin School during the Late Ming Dynasty in China.