본 연구의 목적은 이공계 고학력 경력단절여성을 위한 구직관련 개인자원증진 커리어 그룹코칭 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는데 있다. 이를 위해 본 프로그램 개발 전 이공계 고학력 경력단절여성을 대상으로 심층인터뷰, 설문조사를 통한 요구조사를 실시하였고, 예비 프로그램을 6명의 이공계 경력단절 여성들에게 실시한 후 설문결과와 전문가의 의견을 참고하여 프로그램을 수정·보완하였다. 본 프로그램 효과를 검증하기 위해 이공계전공 경력단절여성 중 자율적으로 참가의사를 밝힌 45명을 무선할당으로 15명 실험집단, 15명 비교집단, 15명 통제집단으로 배치하였다. 이때 실험집단은 본 연구에서 개발한 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 WIN프로그램을 실시하였으며, 통제집단은 무처치 하였다. 실험집단과 비교집단 모두 주 1회 120분씩 8회기로 진행하였으며, 실험집단, 비교집단, 통제집단의 사전, 사후, 추후(3개월 후) 시점에 구직관련 개인자원인 구직효능감, 진로적응성, 사회적지지, 성장마인드셋, 스트레스대처의 수준 변화를 측정하였다. 자료분석은 SPSS 21.0을 통해서 세 집단의 동질성을 확인한 후 사전, 사후, 추후에 대한 시점과 실험, 비교, 통제 집단 간 상호작용효과를 검증하였다. 분석결과, 구직관련 개인자원증진 커리어 그룹코칭이 구직효능감, 진로적응성, 성장마인드셋, 스트레스 대처력 향상에 통계적으로 유의미한 차이와 평균 점수의 상승이 확인됨에 따라 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한 추후에도 통계적으로 유의미하게 코칭의 효과가 지속됨을 확인하였다. 이 연구 결과를 토대로 본 연구의 시사점 및 제한점, 향후 연구에 관해 논의하였다.In this study, we developed a career group coaching program for career interrupted female with highly educated in science and engineering and verified the effect. In order to refine the program direction, Inquiry surveys were conducted through literature surveys, in-depth interviews, and surveys. Before applying the program, we applied the preliminary research program to 6 women who had cut off science and engineering career and tested the effect. The program was revised and supplemented with the questionnaire results and opinions of experts. In order to verify the effectiveness of the program, 45 students who autonomously participated in the dismissal career of science and engineering major were assigned to 15 experimental groups, 15 comparative groups and 15 control groups by radio allocation. At this time, the experimental group performed the program developed in this study, the comparative group performed the WIN program, and the control group was not treated. Experimental group and comparative group were conducted at 8 sessions for 120 minutes once a week. Job-seeking efficacy, career adaptability, social support, growth mindset, and stress coping were measured before, after and after 3 months. Data analysis was conducted to confirm the homogeneity of the three groups through SPSS 21.0, and then to verify the interaction effect between the point of view, experiment, comparison and control group before, after and after. As a result, it was confirmed that career group coaching positively influenced job performance self-efficacy, career adaptability, growth mindset, stress coping ability, statistically significant difference and average score increase. Also, it was confirmed that the coaching effectiveness was maintained. Based on the results of this study, implications and limitations of this study and future research were discussed.