사립 합일학교는 선교사업 일환으로 1900년 잠두의숙에서 시작되었다. 설립자는 선교사 조원시와 신자인 박능일·김상임 등이었다. 이를 계기로 계명의숙과 보창학교(육영학원)가 설립되는 등 강화지역 근대교육은 구국계몽운동으로 전개되는 계기를 맞았다. 특히 강화진위대장에서 사임한 이동휘는 의무교육 시행을 위한 강화학무회를 조직하였다. 도내에 운영되는 교육기관은 보창학교지교로 재편하는 등 56개 학구로 조정했다. 이리하여 대한제국기 강화도는 민족교육 ‘요람지’로서 부각되었다.
「사립학교령」시행에 즈음하여 교명은 사립합일학교 바꾸는 동시에 교육내실화를 도모하였다. 주민들은 생활 정도에 따라 ‘의무교육비’를 흔쾌히 내놓았다. 인근 황해도와 경기도 지역에 소재한 교육기관과 연합운동회는 상무정신과 근대교육의 중요성을 일깨우는 교육현장이었다. 1만여 명이나 운집한 가운데 거행된 연합운동회는 그야말로 대장관을 연출하였다.
강제병합 이후 식민지 노예교육에도 합일학교는 민족교육기관으로 거듭났다. 3·1운동 당시 본교 출신들은 만세시위운동을 주도하는 등 사회적인 책무를 다했다. 당시 시위군중은 2만여 명에 달할 정도로 전국에서 가장 많이 참여한 기록을 남겼다. 이는 강화인들의 자긍심을 일깨우는 동시에 부문별 민족해방운동을 진전시키는 든든한 밑거름이었다.
1920년대 중반 재정적인 빈궁으로 합일학교는 폐교라는 위기에 직면하였다. 선교사들은 학교운영비를 제대로 충원하지 않고 수수방관하는 입장이었다. 지역 명망가들과 합일학교 학부형회·동창회 등은 직접 학교 운영을 위한 다양한 방법을 강구했다. 부호인 최상현은 자신의 전 재산을 기부함으로 합일학교를 새롭게 탄생시켰다. 본교 출신자들도 명예교사로 지원하는 등 교육내실화는 물론 교육시설 확충으로 이어졌다. 교장으로 취임한 처남 오영섭의 열정도 그에 못지 않았다. 이리하여 강화도를 대표하는 민족교육기관은 바로 합일학교라고 해도 결코 과언이 아니다.
해방 이후에는 공립학교로 전환되어 현재에 이르고 있다. 이처럼 합일학교는 강화인의 근대교육에 대한 열정이 고스란히 담긴 역사적인 산물이다. 동시에 식민지 교육정책과 선교사업의 양면성도 엿볼 수 있다. 이 학교에 주목해야 하는 이유는 바로 여기에서 찾아진다. 곧 합일학교는 강화지역 근대교육사는 물론 한국 근대교육운동사를 이해하는 데 관건 중 하나임에 틀림없다.Private Hap-il school of Ganghwa island began in 1900 as part of a missionary project. The founder was Cho won-si(George Heber Jones, 趙元時), a missionary, and believers Park Nueng-il and Kim Sang-im. Founding of Private Hap-il school led to the establishment of the Kei-myung School and Bo-chang School. And these schools became the base for developing the enlightenment movement in the Ganghwa area. For example, Lee Dong-hui, who resigned from Chief Officer of Ganghwa Guard(江華鎭衛隊), organized a Ganghwa Academic Council(江華學務會) for the implementation of compulsory education. Ganghwa Academic Council reorganized the educational institution of Ganghwa Island into a 56 branch of the Bo-chang school, and created 56 districts. As a result of these policies, Ganghwa Province has emerged as a cradle of national education.
On the occasion of the enactment of the "Private School Order," the School's name changed to Private Hap-il school and at the same time, the school promoted the enhancement of education. According to the level of living, the residents were willing to pay 'compulsory education expenses'. United sports workshop with educational institutions of Hwang-hae province and Gyeong-gi province near Ganghwa island was an educational field to wake up the importance of martialism and modern education. United sports workshop with more than 10,000 people produced a 'Grand paysage'After the forced Annexation of 1910, the Private Hap-il school became a national educational institution in the colonial slavery education. At the time of the March First Independence Movement, the students of the Private Hap-il school had fulfilled their social responsibilities by leading the protests. At that time, the protesters recorded the largest number of people in the country, including about 20,000 people. This was a strong foundation for promoting the various national liberation movement while awakening the pride of the Ganghwa people at the same time.
In the mid-1920s, due to financial poverty, Private Hap-il school faced a crisis of closure. Missionaries did not pay for the administration of the school and stayed away. On the other hand, local residents, students’ parents, and alumni associations have taken various measures to operate schools directly. For example, Choi Sang-hyun donated his entire fortune to recreate a new Hap-il school. The Hap-il school graduates were also supported by honorary teachers as well as the improvement of education and the expansion of educational facilities. Oh Young-seop, the brother-in-law of Choi Sang-hyun, became the new Hap-il school principal, and his enthusiasm was also great. Therefore, it is no exaggeration to say that the national education institute which represents Ganghwa Island is the Private Hap-il school.
Hap-il school have been converted to public schools since liberation and have been maintained until now. In this way, Hap-il school is a historical product that is filled with enthusiasm for the modern education of the Ganghwa people. At the same time, we can watch the two sides of the colonial education policy and mission business. The reason why we should pay attention to this school is here. In other words, Hap-il school must be one of the key to understanding the modern education movement in Korea as well as modern education in Ganghwa area.