“나는 누구인가?”-이것은 정체성에 대한 질문으로, 다문화적이고 다민족적인 현대 사회에서 과거의 어느 때보다도 더욱 자주 제기된다. 이 정체성에 대한 문제를, 글로벌 연예인이 된 성룡 (Jackie Chan)을 통해서 접근하는 것이 본 논문의 목표이다. 할리우드에 진출한 그는 홍콩인이면서 중국인이고, 또 그러면서 미국적인 상황에 놓인 자신을 발견한다. 성룡의 〈나는 누구인가?〉라는 영화의 주인공은 치명적 기억 상실로 인해서 자신이 누구인지를 모르는 인물이다. 잠정적으로 그에게 주어진 이름 Whoami는 한편으로는 자기 자신을 가리키지만 다른 한편으로는 자기 자신이 누구인지를 몰라서 묻는 질문이다. 이와 같이 성룡은 현실에서 홍콩인인가, 중국인인가, 아니면 그 어디에도 속하지 못하는가? 이중 부정인가? 아니면 이중 긍정인가? 사실 모든 홍콩인들은 이러한 정체성의 위기를 겪고 있다. 이 글의 필자는, 성룡은 이 영화와 자신의 삶에서 정체성이란 하나의 주어진 사실이 아니라 만들어가는 과정이라는 점을 보여준다. 즉 일종의 포스트모던적 정체성이다. 뿐만 아니라 성룡은 할리우드에 진출하면서 자신이 빠지는 “셀레브리티 게임”의 규칙도 점차 깨닫게 된다. 즉 셀레브리티는 성룡의 다각적인 정체성의 한 모습이라 엔터테인먼트 산업 아래서 대중매체와 관객들에게 같이 만들어지며 소비되는 이미지이다. 성룡은 이 게임규칙에 따라 자신의 애매한 정체성을 전략적으로 이용하고 더욱 재미있는 문화작품을 제작하고 성공한다. 이 점에서 필자는 그의 정체성은 전략적 정체성이라고 주장한다.“Who am I?”-an essential question that everyone would ask sometime in life; so does Jackie Chan, now a global celebrity who even shouted out this question openly in his film Who Am I?(1998). The paper aims to solve Jackie Chan’s identity dilemma as a global celebrity throughout his transnational crossing from local Hong Kong cinema to global Hollywood. Through Who Am I?(1998), it explores how Chan’s offscreen identity and onscreen personae can be linked together via celebrity mechanism, modern and postmodern identity theories. The paper further argues that Chan’s celebrity is primarily produced by mass media in entertainment industries, such as Hong Kong cinema and Hollywood, and consumed by transnational audiences, thus subject to their authorities as well. Despite early identity crisis, Chan can eventually utilize his ambiguous identity as a survival strategy to stand out from numerous opponents, thereby winning the “celebrity game.” Further studies are needed when it comes to “Who is Jackie Chan?” now, especially with emerging “celebrity logics” on SNSs like Facebook where an online “Jackie Chan” with over 63 million of followers among other top “celebrities,” that is, an online “Jackie Chan”-dominant celebrity.