본 연구는 도서관, 기록관, 박물관 등 전문적인 기관에서 기록물을 보존하고 관리하는 중앙 집중식 디지털 아카이브 구축 방식과는 달리, 예산과 전문 인력이 부족한 민간 아카이브 또는 일반 개인의 디지털 아카이브 구축을 위한 공개 소프트웨어의 활용 가능성을 조사하고자 하였다. 이를 위해 공개 소프트웨어 세 가지 AtoM, ArchivesSpace, Omeka를 제안하고, 공개 소프트웨어에 대한 경험이 없는 구축자와 이용자를 대상으로 사용성 평가를 실시하였다. 평가결과, AtoM은 기록관리시스템과 서비스를 제공하기 위해 개발된 시스템으로 구축자와 이용자 모두 만족도가 높게 나타났으나, ArchivesSpace는 기록물 입력 필수 항목이 많고, 이미지 객체가 검색 화면에 제공되지 않는 등 구축자와 이용자 모두 불편하다고 응답하였다. Omeka는 아이템 레벨만 간단히 입력하여도 아카이브 구축이 가능하여 구축자 만족도는 높게 나타났으나, 검색 서비스를 고려하지 않은 전시 기능 중심 시스템으로 이용자 만족도는 낮게 나타났다. 이러한 평가 결과를 기반으로 소규모 기관이나 일반 개인이 공개 소프트웨어를 선정하고자 할 때 고려해야 하는 선정 기준을 목적, 라이선스, 구축 환경, 기능, 메타데이터, 상호운용성 등의 항목으로 제안하였다.This research aims to explore the possibility of open source software for creating digital archives of small organizations or ordinary people that run short of budget and professional workforce and may easily create digital archives without the help of a professional. To do so, this study suggested three open source software, AtoM, ArchivesSpace, and Omeka, for such use, and conducted usability tests with system designers and users who had no experience with open source software. The results of the usability testing was that AtoM, which was developed to support the records management system and user services of small organizations, proved satisfactory to both system designers and users. ArchivesSpace had too many required fields with it to create archives. Omeka greatly satisfied the system designers because it is possible to create archives with simple inputs on the item level. However, Omeka, which focuses on exhibition functions while neglecting search functions, registered low satisfaction among the users. Based on the results of the usability testing, this study suggested selection criteria of open source software for small organizations or ordinary individuals, namely, purposes, license, characteristics, service creation environment, advantages and disadvantages, functions, metadata, file type, and interoperability.