본 연구는 중남미, 특히 한류문화를 다양하게 보도하고 있는 아르헨티나의 K-Culture 인식과 관련하여 K-pop, K-drama, K-movie, K-beauty, K-food, Korean(language) 등에 대한 현지 언론 기사 내용을 분석하여 주요 주제와 관심사 그리고 선호도를 파악함과 동시에 그 흐름과 형태를 중심으로 사회적 시각 및 미디어의 객관적인 인식을 살펴보는데 목적이 있다.
조사기간은 2016년~2017년까지(2년간) 월별 아르헨티나의 다양한 언론보도기사 및 주아르헨티나 한국문화원 SNS를 중심으로 최근까지의 중남미 지역 중 하나인 아르헨티나에서 해석되어지는 "한류"를 번역하고 내용을 분석하면서 연구를 진행하였다.
본 연구결과를 요약해보면 아르헨티나에서는 신문․잡지․TV․라디오 4개의 현지 언론 부문에서 전반적으로 긍정적인 보도 방향으로 한류와 관련된 보도가 증가하고 있었으며, 주아르헨티나 한국문화원은 홈페이지와 SNS(Facebook, Twitter, Youtube, Instagram)를 통해 실시간 한류 팬들과 다양한 K-Culture의 교류 및 홍보에 주력하고 있었다. 아르헨티나에서는 K-pop은 물론 K-drama에 이어 꾸준하게 K-movie, K-beauty 등도 현지인들에게 이슈가 되면서 한류에 대한 관심과 선호도가 조금씩 증가하고 있었다. 그러나 아직도 K-food와 한국어에 대한 홍보가 부족하여 보다 더 적극적으로 다가설 필요가 있다는 점을 시사한다.
현재 아르헨티나인들에게 현지 언론 보도 기사는 자연스럽게 한국이라는 국가에 대하여 호기심을 불러일으킬 수 있는 하나의 요소로서 충분히 그 역할을 감당하고 있고, 이는 나아가 우리나라 Inbound Tour 활성화에 대한 정책적인 기초자료로 제공될 수 있을 것으로 판단된다.This study investigated the various forms of K-culture, in other words K-pop, K-drama, K-beauty, K-movie, K-food and Korean(language) through contents analysis of local press reports and social media.
The period of investigation was from 2016 to 2017(two years), the analysis of the contents of "Hallyu" interpreted in Latin America, especially Argentina with various local media reports and the social media of the Korean Cultural Centers in Argentina was researched.
A summary of the results of this study shows that in Argentina, local press reports related to the Korean Wave has seen a positive outlook through news coverage in the four local media channels including newspapers, magazines, TV and radio. K-pop and K-drama, as well as K-movie and K-beauty, became an issue for locals, and there were many interest and preference for Korean Wave which gradually increased. However, K-food and Korean(language) were found to require more public awareness. In addition, the Korean Cultural Center in Argentina has been focusing on exchanging and promoting various K-Culture with Korean fans through homepage and social media(Facebook, Twitter, Youtube, Instagram).
For the Argentinians, the local media coverage naturally takes its role as a factor that can naturally create curiosity about Korea. This suggests that it can provide policy implications for boosting the inbound tour in Korea.