고속철도 개통으로 중소도시들의 일상생활이 고속철도 역세권의 공간적 범위에서 이루어지고 있다. 국토의 공간 이용이 변화가 되면서 대중교통체계도 많은 영향을 끼치고 있다. 또한 역세권 주위로 대규모 택지개발들이 이루어지는 등 새로운 변화의 흐름을 주도하여 토지이용체계에 파급효과를 낳는데 선도적인 역할을 하고 있다. 이에 본 연구는 이러한 고속철도의 개통으로 향상된 지역 간의 교통 접근성을 바탕으로 역주변 도시공간구조가 급격하게 변화함으로써 토지용도별로 미치는 영향에 대한 분석과 고속철도역 개통이 주변지역 지가에 영향을 주는 정도와 시기를 분석하는데 필요성이 제기되고 있으며 이를 위해서 역세권의 지가변화 특성에 대해서 포괄적이고 시계열적으로 어떠한 연구가 요구되는지 알아볼 것이다. 고속철도역 37개 대표역 중 2010년에 개통하였고 도시개발사업으로 고속철도역사가 위치한 고속철도역 3곳을 선정하였다. 대상지는 울산역, 김천구미역, 신경주역으로 주변 지가변화에 영향을 미치는 요인의 특성을 분석하기 위하여 고속철도 역세권 주변의 각 필지별 공시지가 및 토지이용 특성을 조사하였다. 대상 필지는 각 분석대상지의 역부터 1km 내외에 포함되는 동일지번이 각 연도에 모두 있는 총 1,328필지(울산역역세권 370필지, 김천구미역역세권 511필지, 신경주역역세권 447필지)들을 대상으로 한다. 동일 필지들을 사용한 이유는 동일한 속성을 나타내고 시계열적으로 연속성을 가지는 토지의 고속철도역 개통에 따른 지가변화를 분석하기 위해서이다.With the opening of express trains, daily life of small and medium cities is becoming more relevant to the spatial range of express train stations. Public transportation systems are also being affected by changes in the spatial use of land. This phenomenon has played a leading role in creating a ripple effect on the land use system by leading the flow of new changes, including large-scale land development around the station area. Analysis of the impact of the urban space structure around the station on the basis of improved accessibility to express trains and the need for land use on the basis of the need for land price change and the opening of the express train stations. In response, this study will find out what research is required in a comprehensive and time-to-compromise manner on the characteristics of the change in station prices. The analysis site was opened in 2010 among 37 representative stations of the express trains, and three locations with high-speed rail history were selected for urban development projects, including Ulsan Station, Gimcheongumi Station, and Shingyeongju Station. The target lot is located about 1 kilometer from the station of each analysis site, and is 1,328 pieces of land with all official public land prices from 2009 to 2017 (370 pieces in Ulsan express train station area, 511 places in Gimcheongumi express train station area, 447 pieces in Shingyeongju express train station area). The same plots are studied to analyze the change in land price as a result of the opening of high-speed railroad stations that show the same properties and have a continuous sequence at a time.