본 논문은 20세기 초 한․일에 소개된 덴마크 폴케호이스콜레(Folkehøjskole)의 수용 과정에서 나타난 분화와 변용을 살펴본다. 농촌문제 해결을 위해 두 국가에서 덴마크 폴케호이스콜레와 협동조합 개념을 도입하였다는 사실을 확인하는 것을 넘어, 한국과 일본의 각기 다른 주체들이 대응하는 공통점과 차이점을 포착한다.
성인을 대상으로 한 시민 배움터인 덴마크 폴케호이스콜레는 1910년대 초 일본에서 국민고등학교(國民高等學校)로 번역되어 한국에 유입되었다. 19세기 말에서 20세기 초, 농업으로 국가 재건에 성공한 덴마크는 농촌 빈곤문제를 모색하는 여러 국가들에게 해결의 실마리를 제공해주었다. 일본의 경우 소작쟁의 및 산업화에 따른 도시·농촌 불균형의 해법을 찾고자 독일 협동조합법 등을 도입했고, 덴마크 협동조합 모델에도 관심을 가지는 가운데 폴케호이스콜레 개념이 소개되었다.
폴케호이스콜레는 도쿄제국대 농학부 연구자들에 의해 소개된 후 일본과 한국의 농촌 청년들을 위한 교육기관으로 설립·활용되었다. 일본에서는 천황제 중심인 신도를 강조한 그룹에서 폴케호이스콜레를 농촌에 적용하기 위해 1925년 일본국민고등학교협회를 설립한 후 국민고등학교가 전국에 확산되었다. 일제강점기 한국에서는 ‘농민의 낙원’으로 덴마크가 알려지게 되었고, 지식인들은 1920년 전후로 식민지배 극복에 대한 방안으로 덴마크 농촌 재건 모델에 관심을 가졌다. 한국의 기독교 활동가들은 1920년대 중반부터 덴마크 농촌을 직접 답사한 후 농촌에 일본 국민고등학교 모델과 유사한 덴마크식 농민수양소를 설립했다. 반면 한국과 일본의 무교회주의 그룹은 폴케호이스콜레의 기능보다 배움터의 설립 바탕이 된 그룬트비의 기독교 사상 및 자국어와 역사·문화를 강조한 이념에 주목했다.
본 논문은 덴마크 폴케호이스콜레의 유입과 분화․변용을 농민학교 모델과 소국․자립모델로 구분하여 분석하였다. 서구의 새로운 개념이 유입된 20세기 초, 개념을 번역하는 일본과 이를 수용하는 한국은 국가라는 공간적 개념의 차이를 넘어서 조직별로 적용과 분화에서 공통점과 차이점이 드러난다. 이에 본 연구는 일본 농본주의와 한국 기독교 계열, 그리고 한․일 무교회주의 계열의 활동을 분석하여 덴마크 폴케호이스콜레 개념 유입과 분화를 살펴본다.The purpose of this study is to examine the process of the acceptance of Korea and Japan by folkehøjskole in Danish early 20th century. Danish folkehøjskole is currently translated into ‘Folk High School’, which was translated into ‘國民高等學校(National high school)’ in Japan in the early 1910s and flowed into Korea. In the late 19th century, Denmark succeeded in rebuilding the country as an agricultural country, providing a solution to each country seeking industrialization and rural issues. In order to find out the solution of the urban and rural imbalance caused by the agrarian disputes and industrialization in Japan, Folkehøjskole concept was introduced with the interest of the Danish cooperative model as well as the introduction of the German industrial cooperative Act.
National high school, which is a concept translated by researchers at the University of Tokyo, Japan, was actually established and used as a youth education institution in rural areas. After the establishment of the National High School Association in Japan in 1925, schools were founded nationwide and Korean intellectuals also visited Japan to study this model. In Korea during the Japanese colonial period, intellectuals were interested in the rural reconstruction model of Denmark around 1920, and Denmark was introduced as an image of ‘a paradise for farmers’. In addition, after the mid-1920s, intellectuals and Christian activists visited Denmark, and Danish style farmer school and a cooperative were established in Korean rural areas. On the other hand, the nonchurch movement from Korea and Japan focused on the idea that Grundtvig, the Christian thought and the foundation for the establishment of folkehøjskole, rather than the function of the folkehøjskole.
This study analyzed the inflow and differentiation of Danish folkehøjskole introduced through Japan, divided into peasant school models, small and independent country models. In the early 20th century, Japan translates the new concept of the Western world, and they was introduced the concept in Korea. It has a similarity and difference in application and interprets from organizations and between the two countries. This study analyzed the activities of Japanese agriculture-first principle group, Korean Christian group, and Korean – Japanese nonchurch movement group, and examined the influx and differentiation of the Danish folkehøjskole concept.