어떻게 아이들은 과학자가 되는가. 이러한 물음은 해방 직후 생산된 아동 과학 서사의 이데올로기적 함의를 탐구하며 국가/민족 재건 프로젝트 중 하나인 새국민 교양프로그램에 과학이 기여한 바를 살피는 과정에서 실마리를 얻을 수 있을 것으로 판단된다. 이 논문은 해방기 대표적 아동잡지인 『소학생』을 통해 아동에게 교육된 과학 교양의 특성과 그 역사적 의미를 규명하고자 하였다. 즉, 과학 교양이 주조하려한 해방기 아동상이 지닌 의미를 탐구하는 데 연구 목적이 있다. 따라서 본 논문은 민족과 국가를 위한 애국적 과학주의가 근대 아동의 심성을 어떻게 이데올로기적으로 구성해 왔는가의 추이와 변모를 보여줄 수 있는 방법으로 과학과 과학자의 개념을 형성하는 과학자 전기의 역할에 집중하여 어린이를 대상으로 한 과학자 전기가 지닌 서사적 특징과 그 역사적 의미를 분석했다. 또한 박태원이 연재했던 역사소설 이순신장군의 분석을 통해 민족 영웅 이순신이 발명왕으로 신화화 되는 도정을 탐구했다. 이는 곧 과학주의와 민족주의 신화의 공조적인 관계 속에서 근대 아동의 과학적 교양이 형성되었음을 밝히는 작업이었다.
『소학생』이 해방기 아동의 정신 속에서 일본제국을 제거하고 새롭게 민족의식을 불어 넣어 건국 주체로 만드는 과정에는 ‘민족’과 ‘과학’이라는 키워드가 중요하게 작용했다. 그 결과 과학주의의 심화 기제로 후진성의 극복이란 강령을 소년 대중에게 끊임없이 주입하며 누구나 발명의 주인공이 될 수 있다고 호출하여 어린이들을 국가에 헌신하는 국민으로 만들었다. 새로운 국가 건설을 위해 자주독립국가의 과학 하는 아동상은 미래에 과학으로 국가의 부와 민족의 번영을 성취해 내야 할 책임이 부과된 존재였다. 이와 같이 과학기술의 부는 국가의 부를 이끌어 낼 수 있다는 인식이 해방기 아동의 정체성을 형성하는 데 긴밀하게 연결되어 있었으며 그 때문에 아동과학담론은 ‘미래’라는 희망의 테제와 진보/발전의 수사가 범람할 수밖에 없었다. 따라서 이 논문을 읽는 동안 과학주의, 진보/발전 이데올로기, 애국주의, 후진성의 테제들이 아동의 내면을 형성하는 풍경을 좌시할 수 있을 것이다.
How children becomes a scientist. The question is believed to be a clue in the process of examining the contribution of science to a new national education program, one of the state/national reconstruction projects, by exploring the ideological implications of the child science narrative produced right after liberation. The purpose of this paper is to clarify the characteristics and historical meaning of scientific culture educated to children through the children's magazine ‘Sohaksaeng’ during the Liberation Period. In other words, the purpose of the study is to explore the meaning of the children's statue during the liberation period, which was to be composed of scientific culture. Thus, this paper focused on the role of a scientist biography, formed the concept of science and scientists in a way that could show how patriotic scientism for the state and nation had constructed the mind of modern children ideologically. In addition, the analysis of the historical novel Admiral Yi Sun Sin, written by Park Tae-won, explored the national hero Yi Sun-shin being mythical as an inventor. This was the discovery of the scientific culture of modern children in the cooperative relationship between scientism and nationalism.
The Sohaksaeng makes children a nation dedicated to the state by calling it possible for anyone to become the protagonist of invention, while constantly infected a these of overcoming backwardness into the boy’s masses as a deepening of scientism. The scientific children’s statue award for the establishment of a new state was imposed on science to achieve the nation's wealth and prosperity in the future. As such, the perception that the wealth of science and technology could lead to the wealth of the nation was closely linked to the formation of the identity of the child during the liberation period. Thus, while reading this paper, subjects such as scientism, progressive/development ideology, nationalism and backwardness will be able to watch the landscape that forms the inner side of children.