본 연구의 목적은 직장에 근무하고 있거나 직장 경험이 있는 411명을 대상으로 자료를 수집하여 사회지배지향성의 요인구조를 확인하고, 고유한 개인차 변인으로서 사회지배지향성의 하위요인이 일터에서 조직구성원의 맥락수행에 미치는 효과를 검증하고, 나르시시즘 특성에 기반한 자아개념(웅대성)과 대인적 동기(지배성)가 이들 간의 관계를 매개하는지 밝히는 데 있다. 분석 결과, 사회지배지향성의 2요인 구조를 확인하였고, 사회지배지향성의 SDO-E 요인은 대인적 촉진과 부적 관계를 갖지만, SDO-D 요인은 대인적 촉진이나 직무헌신과 무관하였다. 웅대성과 지배성은 SDO-D 요인과 대인적 촉진, 그리고 직무헌신 간 관계를 정적으로 완전 매개하였다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 의의, 이론적 및 실무적 시사점과 한계점, 그리고 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.The purposes of this study were, first, to confirm the internal structure of social dominance orientation by using Korean working adult sample. Second is to investigate the effect of social dominance orientation on the employee’s contextual performance at the facet level, along with exploring the possible role of narcissistic self-concept(grandiosity) and interpersonal motive(dominance). Using the survey research method, data were collected from 411 employees who were working in a variety of organizations in Korea. The results of study showed that subdimensions of social dominance orientation(SDO-D, SDO-E) were significantly correlated with each other and SDO-E factor was negatively related with interpersonal facilitation. SDO-D factor was not significantly related with neither interpersonal facilitation nor job dedication. However, grandiosity and dominance fully mediated the relationship between SDO-D factor and both subdimensions of contextual performance. Based on these results, we discussed the implications of study, limitations, and the suggestions for future research.