본 연구는 대설로 인한 교통정체가 지역 산업에 미치는 파급효과 추정을 목적으로 한다. 이를 위해 일단위의 기상자료 및 교통자료와 교통수요모형을 통해 대설이 교통에 미치는피해를 추정하였으며, 이러한 피해를 충격으로 적용하여 지역간ㆍ산업간 경제효과를 분석할 수 있는불능투입산출모형을 구축하였다. 그리고, 제설 기간을 시나리오로 설정하여, 구축한 분석 모형을 통해시나리오별 생산차질액을 추정하였다.
지금까지 서론으로써 본 연구의 배경 및 목적에대해서 설명했다. 이후 2장에서 대설의 직접효과와 간접효과, 대설피해를 위한 방법론 등을 주제로 문헌고찰하고, 3장은 분석방법, 4장은 분석결과를 제시한다. 5장은 결론으로 본 연구의 의의와 한계를 논한다.Heavy snow is a natural disaster that causes serious economic damage. Since snowfall has been increasing recently, there is a need for measures against heavy snowfall. In order to make a policy decision on heavy snowfall, it is necessary to estimate the precise amount of damage by heavy snowfall. The direct damage of the heavy snow is severe, however the indirect damage caused by the road congestion and the urban dysfunction is also serious.
Therefore, it is necessary to estimate indirect damage of snowfall.
The purpose of this study is to estimate the effects on the regional economy from the limitation in traffic logistics caused by heavy snow using the transport demand model and inoperability input-output Model. The result shows that the amount of production loss caused by the heavy snow is KRW 2,460 billion per year and if the period of snowfall removal is shortened by one day or two days, it could be reduced to KRW 1,219 or 2,787 billion in production loss.