본 연구는 유아기의 발달적 특성을 고려하여 통합적인 유아 인성의 개념을 정립하기 위해 철학, 심리학, 교육학에서 말하는 일반적 인성의 개념을 고찰한 후, 이를 바탕으로 유아인성관련 연구에서 나타난 유아기적 특성을 살펴보았다. 그 결과, 유아 인성의 개념은 ‘유아가 일상생활에서나타내는 태도와 행동양식’으로 정리되었고, 이러한 유아의 인성은 해석의 경향성, 사회문화적 가치, 반응적 행동 양식으로 구성된다고 보았다. 각 구성요소에 따른 하위내용은 다음과 같다: 1. 해석의 경향성 - 낙관 및 비관과 개방 및 폐쇄. 2. 사회문화적 가치 - 협력·협동, 인내·끈기, 존중, 사랑, 배려, 질서, 정직, 책임, 소통, 기본생활습관. 3. 반응적 행동양식 - 가치지향 및 욕구지향과적극 및 소극. 이러한 결과는 유아인성에 대한 새로운 관점을 제시함으로써 유아인성의 개념에대한 논의를 이끌어 낼 수 있을 것이다.
In order to establish an integrated concept of infant personality, taking into account the developmental characteristics of childhood, this study considered the concepts of philosophical, psychological and educational personalities. For that purpose, this research observed the character traits of young children from previous studies. As result, the concept of early childhood character was summed up as 'the manner and behavior that young children display in their daily lives.' It was also noted that the young children’s character consists of propensity to interpret, sociocultural values, and reactive behavior. The subsections for each component are as follows. Propensity to interpret was subdivided into optimism and pessimism, and openness and closure, Social and cultural values were analyzed through subsections of cooperation, perseverance, strength, respect, love, Consideration, order, honesty, responsibility, communication, and basic lifestyle, Reactive behavior was observed in value-oriented and desire oriented, and active and passive. It is expected that this research could lead to a discussion of the concept of early childhood character by presenting a new perspective on young children’s character.