본 논문은 북한의 풍속 관련 담론의 구조와 논리들을 문화로서의 냉전과 냉전의사회질서의 구축, 그리고 정념의 내셔널리즘의 구획 등을 통해 살펴보았다. 풍속의 검열과 단속은 북한의 국가형성과 체제형성의 거대한 운동 속에서 ‘근대화’와 ‘사회주의적 인간형’을 목표로 일상과 문화의 영역을 매개로 북한주민의 ‘주체성’을 특정한 방향으로 형성해가는 과정과 밀접하게 연관되었다. 그러한 ‘근대화’의 과정은 서구문화로 표상되는 ‘자본주의’에 대한 양가적 태도를 내재하는 것으로서 한편으로 물질적근대화에 대한 열망을, 다른 한편으로는 고유한 민족적 정서와 미학, 정신 혹은 영혼의 망실을 우려하는 정념의 정치로 나타났다. 그리고 이러한 풍속검열과 단속의 ‘주체화의 역학’ 은 식민과 일제 식민지 파시즘의 유산을 변형된 형태로 활용하는 것이고, 동시에 새로운 인간형을 형성하는 사회주의 근대화의 이념을 담고 있으면서, 또한‘퇴폐/문란함’을 미 제국주의-남한과 상징적으로 연관 짓는 특유의 문화냉전 및 내셔널리즘과 연계된 혼재된 형태의 통치 테크놀로지의 형성과정이었다.
This paper examined the structure and logic of North Korea's discourse related to customs through the Cold War as a culture, establishment of social order in Cold War, and the division of nationalism of sentiments(passions). The censorship and crackdown of customs are closely related to the process of forming the ‘subjectivity’ of North Koreans by the medium of the areas of everyday life and culture with the aim of ‘modernization’ and ‘socialist man’, in a huge movement of North Korea’s nation and system formation. The process of ‘modernization’ embeded the ambivalent attitude of ‘capitalism’ represented by Western culture, and it appeared on the one hand as the desire for material modernization, but on the other hand as the political one concerning the loss of inherent ethnic sentiments, aesthetics, spirit or soul. And this ‘mechanics of subjectivation’ of customs censorship and crackdown was to use the legacy of colonial and Japanese colonial fascism as a modified form, and it was the mixed formation process of governmental technology connected with the unique cultural Cold War and nationalism relating ‘degenerate/disruption’ symbolically with American imperialism and South Korea, at the same time, including the socialist modernization ideology that formed a new human form.