본 연구는 조선시대 기록물을 통해 빙장선(氷藏船)의 도입 시기를 유추하기 위해 빙장선 등장조건을 빙고, 선박규모, 어획량 등 3가지로 설정해서 살펴보았다. 빙장선 도입조건을 구체적으로 보면, 빙고는 사빙고가 허용되어 수산물 유통에 얼음이 사용된 시기, 선박 규모는 어선의 대량 어획 및 장기 출어 가능 시기, 어획량은 대량 어획 어종의 존재, 어기(漁期)의 기온, 어장 분포, 어획방법 등의 세부 기준을 이용하였다. 그 결과, 조선시대 기록물에 기초한 빙장선의 도입 시기는 1469~83년으로 추정된다. 이러한 빙장선 도입 시기의 추정은 기존 학자들의 주장보다 3~4세기 앞선다. 따라서 조선시대 빙장선의 등장시기에 대한 기존의 주장은 수정되어야 할 것이다.
Cold storage and transportation facilities play major roles in the implementation of fisheries cold chain systems. Most fishes are more easily perishable than other food products such as agricultural products and livestock products. Therefore, fishery cold chain systems were earlier introduced than other food clod chain systems. It is acknowledged that a reefer ship as a component of cold chain systems was used in the fishery transportation in the Joseon Dynasty. But researchers disagree on the introduction period of a fishery reefer ship. This study investigated the introduction period of a fishery reefer ship by the some conditions including the distribution of private cold storage facilities, the magnitude of fishing vessels, and the plenty catch of fish species. According to reviewing the introduction conditions of fishery reefer ships, it was estimated that fishery reefer ships were introduced in 15th century. Therefore, the introduction period of a fishery reefer ship is more advanced about 300 or 400 years than as we know.