주세붕(1495~1554)은 향촌사림 출신 관료로서 다양한 영역에 걸쳐 많은 작품을 남긴 문인이다. 한시 이외에도 15수의 시조와 4편의 경기체가, 그리고 한시이기는 하지만 노래로 불린 사(辭)도 3편을 지어 다방면에 활용하였다. 그는 주로 목민관으로 활동하거나 일시 귀향해 있을 때 고유시를 창작하였다.
그는 16세기 조선 유학계 내에서 주류적 학문 경향인 성리학 탐구와 거리를 둔 채, 성인의 삶과 경전의 내용을 실천하는 데 주력하였다. 목민관으로 부임하면서 고을의 선비들과 부로들에게 윤리적 규범과 실천을 고지하고, 그것을 실행할 공간으로서 향교를 정비하였으며, 나아가 서원을 건립하여 지역 교학의 새로운 제도를 시행하였다. 이 과정에서 반드시 노래, 시, 문장 등 문학적 장치를 활용하였다. 그래서 문학이 실생활에 밀착된 것이다. 이러한 문학 활동으로 인해서 그는 16세기 시문학의 지평을 크게 넓혔다. 국문시가로서 오륜가계 시조를 계발하였으며, 정치 악장으로서의 경기체가를 유학적 악장으로 전환시켰다. 한시의 고시와 근체시를 다양하게 활용한 것은 물론, 사를 노래로 활용하기도 하였다.
주세붕의 시가관은 철저한 효용론이다. 노래는 풍속 교화에 중요한 역할을 하는데, 당대의 가요가 저급하다는 평가를 하고 올바를 교화를 하기 위해 새로운 노래를 만들어 의례와 일상 생활에 적합한 노래를 지은 것이다. 또 그의 창작 방식은 조술과 용사이다. 효용을 극대화하고, 의례에 사용하는 음악에 대한 세간의 의구심을 없애기 위해서 경전의 내용을 번안하거나 용사하였다.
이러한 문학관과 창작 방식을 적용하여 그는 교화의 대상에 따라 장르를 선택하였다. 서원 향사에서는 엘리트 선비들의 이상으로 성현의 위업을 경기체가로 읊었으며, 향교의 학생들을 대상으로 하여 지역의 산천과 인물, 군신관계와 사제관계가 조화로운 미래상을 사에 담아 제시하였다. 일반 백성들을 대상으로는 시조를 지어서 일상의 윤리와 군자다운 삶을 권유하였다.
결국 주세붕이 여러 장르의 고유시를 활용하여 의례와 일상생활에 노래문화를 확산시킨 것은 향촌 사림 출신 관료로서 지역사회를 기점으로 유교적 이상국가를 실현하려는 구체적 의지의 표명이며, 이를 통해 16세기 고유시의 장르 체계를 재정비하는 문학사적 의의를 지닌다.
Ju-Sebung(1495~1554) is a famous writer who wrote various kind of poems as a government official. He created more than 1300 pieces of Chinese poem, 15 pieces of Sijo(시조), 4 Gyeonggiche(경기체가) songs, 3 Sa(辭). He wrote poetry native to Korea mainly in the period of working as a provincial governor or returning his old home for a while. Proceeding to his new post he immediately promulgated to the local people regard to the moral standards to practise in ordinary life. And he put in good order the local school. Especially he founded the memorial hall to honour distinguished Confucianist scholar and for lecture called Seowon, it is the first case in Korean history. In the process of these workings he usually created a few kind of songs or poems to use in the ceremony and everyday life. So the contents of his literary works are directly concerned with people's real life. Through those politic and literary working he expanded the literary horizon in 16th century. He had a very firm comments on literature, it is the usefulness. He criticized and judged the poems used in formal ceremonies too much vulgar to enlighten people, he executed to write new poems. The foremost expressional method in his poems is using the contents and quoting the sentences of the Confucian classics. The purpose of using those methods are one hand to raise the educational effect, and the other hand to protect himself from the blame for making new system of official music. According to this project he created several poems using three traditional genres. In Seowon he used Gyeonggiche Song which had been used in the royal court, because those who participate in the ceremony are elite scholars. The ends of the poems are to help them to be saints. For local school song he used Sa genre which originally had both faces of poem and prose. Through this genre he tried to encourage the students to be useful to state. For common people he used Sijo which is short and lyric genre. Using this genre he tried to make every common people be ethical and sincere citizen. After all the works of Ju-Sebung’s presented the hope of ideal society, and he fancied himself to take charge of it.