본 연구에서는 1906년 2월부터 1908년 6월까지 실시된 성병검사에서 그 대상이었던 조선인 여성들의 사회적 속성을 명확히 밝혀 기존 연구들에서의 오류를 바로잡고, 1908년 9월 25일 「기생단속령」 발령이후 기생의 성병검사에 대한 법적규정과 실제 실시여부 사이에 괴리가 없었는지를 구체적으로 고찰한다. 그리고 이를 통해서 기생(관기)의 성병검사가 내포하는 사회적 의미와 당시의 기생의 사회적 성격에 대한 새로운 시각에서의 해석의 필요성을 제안한다.
1906년 2월부터 1908년 6월까지 일제 통감부는 경성의 조선인 매음부들을 대상으로 강제적인 성병검사를 실시했는데, 기생(관기)은 이 시기의 성병검사의 대상이 아니었다.
1908년 9월 25일 「기생단속령」 발령이후 「기생조합규약표준」에 ‘기생들의 건강진단’이 명시되기는 하였지만 10월 6일의 「기생 및 창기단속령 시행심득」에서는 창기에게만 ‘건강증명서’가 요구되었고, 「기생 및 창기단속령 시행 세부지침」에서도 창기의 경우에만 ‘건강진단서’가 요구되었으며, 기생의 경우에는 ‘유예스승의 주소와 이름’이 요구되었다. 1910년 한일병탄 이후 1916년 3월 31일 전국통일법령인 조선총독부 경무총감부령 제3호 「예기·작부·예기치옥 영업취체규칙」에 의해 경찰서장에게 ‘기생에 대한 건강진단’의 요구권한이 부여되었지만, 이 법령이 시행된 지 3주가 지난 1916년 5월 21일자 『매일신보』의 내용을 확인해보면 이 당시 경향(京鄕)의 관기출신들로 구성된 ‘광교기생조합’과 ‘다동기생조합’의 기생들은 건강진단을 받지 않고 있었음이 확인된다. 또한 ‘신창기생조합’의 기생들 역시 완전한 기생조합(갑종 기생조합)으로 승격되어 건강진단을 받지 않게 되었으며, 이들 기생조합들이 일본식 권번시스템으로 체제를 전환한 이후에도 줄곧 이들 기생들에 대한 ‘정기적인 건강진단’의 실제 실시여부는 식민지시기가 끝날 때까지 확인된 바가 없다. 즉 1908년 9월 25일 「기생단속령」이 발령된 이후부터 식민지시기 전 기간에 걸쳐서 기생에 대한 ‘정기적인 건강진단’은 실시되지 않았다.
이와 같이 대한제국기 및 식민지시기에 전국의 모든 기생들을 대상으로 공식적이고 정기적인 건강진단이 실시된 적도 없으며, ‘기생의 건강진단’이 곧 ‘기생은 공창제도하의 매음녀’를 의미하는 것도 아니기 때문에 ‘단발적인 건강진단’의 기록만으로 ‘기생은 창기와 같이 일제의 공창제도하에 편입되어 저급화되었고 창기와 유사한 존재가 되었다’라는 식의 해석은 과도한 왜곡이다. 만약 이후로도 기생의 건강진단 기록들이 발견된다고 하더라도 기생(관기)들은 공창제도하의 창기(매음녀)들과 법적·정책적·사회적으로 분명히 구별된 존재였다. 왜냐하면 기생(관기) 누구나가 예외없이 매음을 하거나 성병에 걸렸던 것은 아니었기 때문이다. 결론적으로 대한제국기 및 식민지시기에 기생(관기)들에 대한 지배권력의 성병검사 실시계획은 기생의 직업적 특성과 위생상의 안전조치였으며, 거의 실행된 적이 없는 예방적 시도였다고 볼 수 있다.This research intended to correct the errors of existing researches by clearly investigating the social characteristics of Joseon women, who were the target of STD testing executed between February, 1906 and June, 1908, and suggest a necessity of a new interpretation of social implication of STD testing on Gisaeng(Gwangi) and social characteristics of Gisaeng of that period by concretely investigating any gap between legal regulation and actual practice of STD testing on Gisaeng since the execution of 「Gisaeng regulation law」 on September 25, 1908.
Between February, 1906 and June, 1908, Japanese residency-general conducted forced STD testing targeting Joseon prostitutes of Gyeongseong(Seoul). But Gisaeng (Gwangi) was not target of STD testing during that period.
Since enactment of 「Gisaeng regulation law」 on September 25, 1908, ‘checkup of Gisaeng’ was specified in 「Standard of Gisaeng Association Regulation」. But ‘health certificate’ was requested only on prostitutes in 「Enforcement regulations of Gisaeng and prostitute regulation」 on October 6, also, ‘health certificate’ was requested only on prostitutes in 「Detailed enforcement regulations of Gisaeng and prostitute regulation」, in case of Gisaeng, ‘address and name of artistic teachers’ was requested. Also, considering that there were newspaper articles regarding checkup was conducted on Gwangi 6 months later, in March, 1909, checkup for Gisaeng was not conducted during the 6 months after enforcement of 「Gisaeng regulation law」. Furthermore, these articles were not determined with whether of execution, since they were unconfirmed report. After Korea and Japan annexation in 1910, on March 31, 1916, a right for request on checkup to Gisaeng was given to police chief by the national unified law, Japanese Government General of Joseon Gyeongmuchonggamburyeong no.3 based on 「Rule of Yegi·Jakbu·Yegichiok business regulation」, however, after 3 weeks since enactment of this law, according to 『Maeil Sinbo』 dated May 21, 1916, Gisaeng of ‘Gwanggyo Gisaeng Association’ and ‘Dadong Gisaeng Association’, composed of Gwangi from Gyeongseong and the provinces, did not take health examination. Also, Gisaeng of ‘Sinchang Gisaeng Association’ were also promoted and did not take health examination, and whether of actual execution of regular checkup on Gisaeng was not confirmed until termination of colonial period, even after change of Gisang Association to Japanese style Gwonbeon system. That is, it can be said, since enforcement of 「Gisaeng regulation law」 on September 25, 1908, regular checkup on Gisaeng was not conducted through the whole colonial period.
This way, official and periodic checkup was not conducted targeting every Gisaeng of the whole nation during Korean Empire period and colonial period, and since ‘checkup of Gisaeng’ did not mean ‘Gisaeng was prostitute under state-regulated prostitution system’, accordingly, the interpretation, ‘Gisaeng became low-graded and target of control by being included in Japanese state-regulated prostitution system just like prostitutes’ only based on ‘temporary checkup’ records, is an excessive distortion. Even if any checkup record of Gisaeng is discovered later, Gisaeng(Gwangi) was clearly differentiated legally·politically·socially from prostitutes(street girls) under state-regulated prostitution system. Because, not every Gisaeng(Gwangi) practiced prostitution or had venereal disease. In conclusion, checkup execution plan of The Empire of Japan onto Gisaeng(Gwangi) during Korean Empire period and colonial period was a safety measure considering the job characteristics of Gisaeng and hygiene, a preventive attempt, which was scarcely executed.