본 연구의 목적은 온라인 프로젝트 기반 학습을 대규모 재직자 교육에 적용했을 때 효과를 탐구하는데 있다. 이를 위해 프로젝트 기반 학습을 적용하여 6주간의 “단계별 실습과제로 배우는 파이썬 프로그래밍” 온라인 과정을 재설계하였다. 본 과정은 3개의 프로젝트로 구성되어있고, 이를 지원하기 위해 따라하기 위주의 보조학습자료, 과제에 대한 즉각적인 피드백, 라이브 세미나가 운영되었다. 이 과정의 핵심 활동은 교수자의 개별적인 피드백을 받아 진행되는 개인별 프로젝트 수행이다. 본 연구는 대규모 무료 온라인 재직자 교육 과정에 등록한 192명의 학습자들을 대상으로 하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 프로젝트 기반 학습을 적용한 “단계별 실습과제로 배우는 파이썬 프로그래밍 과정”의 수료율은 33.9%로 동영상 강의 위주의 파이썬 프로그래밍 과정의 수료율 19%, 2016년 평균 K-MOOC 수료율 11,4%에 비해 높은 수료율을 나타냈다. 만족도 조사 결과 기존 파이썬 과정은 4.12/5.0으로 나온 데 비해, 프로젝트 기반 학습을 적용한 본 과정의 경우 4.3/5.0으로 높은 만족도를 보였다. 본 연구의 결과를 통해 학습자 동기 유발, 수료율 향상, 만족도 제고를 위해 프로젝트 기반 학습이 대규모 온라인 무료 재직자 교육 과정에 적용 가능한 효과적인 학습 방법으로 제안할 수 있을 것으로 본다.
The purpose of this study was to explore the effects of online project based learning on the learning outcomes of a MOOC in vocational education setting. A six- weeks of “Python Programing learning by step by step Projects” e-learning course was designed as an online project based learning course. This course consisted of three projects supported by additional resources for practices, immediate feedback, and live seminars. The main activity of this course was conducting individual projects supported by individualized feedback from the instructor. The participants of this study was 192 learners who registered this free course. The results show that the completion rate of this course as 33.9% which was very higher comparing to other normal “Python Programing” courses’ completion rate as 19% and the average K-MOOC completion rate in 2016 as 11.4%. Satisfaction score was 4.3/5.0 which was higher than normal “Python Programing” courses’ satisfaction score as 4.12/5.0. Results of this study suggest that online project based learning could be a promising learning model for MOOC in vocational education to facilitate learners’ motivation, completion rate, and satisfaction.