주얼리 디자이너로서 영감 개체를 찾는 일은 바다에서 진주를 찾는 것과 비슷합니다. 따라서 이 논문 연구자 가 이전 연구에서 연구한 인도네시아의 전통적인 바틱 패턴에서 영감을 얻은 현대 패션 주얼리 디자인을 목표 하였습니다. 이 논문에서 사용된 연구 방법은 2차 데이터 분석이었으며 모든 장을 서술적인 방식으로 작성하여 보다 부드러운 방식으로 표현하였습니다. 바틱의 이론을 설명하는 것 외에도, 본 연구자는 인도네시아에서 주요 영감의 대상이 되는 인도네시아 주얼리의 기능과 생산을 간략하게 언급했습니다. 이 논문에는 피리그리, 그래뉴래션 및 작은 조각 붙이기로 주얼리 만드는 세 가지 가장 유명한 기술이 포함되어 있습니다. 또한 이 기술을 디자인 서명으로 사용하는 주얼리 브랜드에 대한 정보도 포함되어 있습니다. 위의 모든 연구를 바탕으로 연구자는 결혼식을 위한 주얼리 디자인을 디자인하였으며 그림과 함께 영감, 개념 및 과정을 설명하였습니다.
이 연구 과정을 통해 바틱 패턴이 주얼리뿐만 아니라 다른 모든 디자인 제품에도 영감의 매개체가 될 수 있다는 것을 알 수 있었습니다. 또한, 패션 주얼리 디자인은 컴퓨터 보조 주얼리 디자인에 기여하고 현대적인 고객과 관객에게 바틱 문화유산을 홍보하기 위한 매개체가 될 수 있습니다.
As a jewelry designer, it is precious that finding an inspiration object is similar to finding the pearls from the ocean. Therefore, this paper aimed to design modern fashion jewelry inspired by traditional batik patterns of Indonesia that the author studied in her previous research. The research method used in the article was secondary data analysis, and the author wrote all the chapters in descriptive and narrative methods to express a smoother way. In addition to explaining the theory of batik, she briefly mentioned the function and production of jewelry in Indonesia as the main inspiration object is from this country. The paper included the three most famous techniques of making jewelry, filigree, granulation, and disk-attachment. Additionally, it contained the information on the jewelry brands which employ these techniques as their design signature. Based on all of the above studies, the author of this study design her jewelry design for wedding, and she explained the inspiration, concept, and process with the figures. As a result of the purpose achievement, she has concluded that batik patterns have the potential to become an inspiration for design not only in jewelry but also in all other design products. Moreover, fashion jewelry designs are a contribution to computer-aided jewelry design, and it could be a medium for promoting batik cultural heritage to modern customers and audiences.