초(綃) 정련되지 않은 생사로 제작된 평견직물이다. 조선시대에는 왕의 초상화인 어진의 바탕재료로 초가 사용되었다. 본 연구는 조선시대 어진에 사용된 초의 문헌조사로 어진제작과 관련된 의궤와 조선왕조실록등의 기록을 통해 어진에 사용된 초의 명칭과 사용량, 초 제직을 위한 직기와 장인에 대해 살펴보고자 하였다. 어진의 바탕직물로 사용된 초의 명칭은 다양했으며 화초(畵綃), 광초(廣綃), 면초(面綃), 생초(生綃)등으로 명명되었고 광초의 기록이 가장 많았다. 광초란 폭이 넓은 초를 의미하는 것으로 추측되어 어진제작에 사용된 초의 사용량을 조사하였고, 당시의 기준인 포백척(布帛尺)을 ㎝로 환산하여 근대와 가까워질수록 어진의 크기가 점차 줄어들었음을 확인하였고 대체로 100㎝이상의 폭으로 초가 제직되었고 이를 광초라 명명했던 것으로 추정된다. 초 직기에 대한 문헌조사 결과 광폭의 초 제직을 위한 직초기(織綃機), 초기(綃機)등의 기록이 있으나, 직기의 구조를 추측하는데 어려움이 있어 유사한 시기의 일본문헌인 기직휘편(機織彙編)과 중국 문헌인 편민도찬(便民圖纂)에서 직기의 기록을 조사하고 현전하는 전통 직기인 베틀과의 차이점에 대해 살펴보았다. 뿐만 아니라 초 제직 담당하던 초장(綃匠)의 기록의 기록이 있어 왕실 내에 초 제직을 위한 별도의 직기와 장인이 존재하였을 것으로 사료된다.Cho (綃) is plain silk fabric woven with untreated raw silk. In the Joseon dynasty, cho was used as the background cloth material of kings’ portraits. The making of kings’ portraits was a national ritual; sometimes a temporary government state agency was established for the occasion, with the procedure recorded in detail in uigwe (The Royal Protocols of the Joseon Dynasty), which are still available. In this study, we examine the various names for cho used in the portraits of kings through uigwe and the Joseon dynasty annals and deepen our understanding of the looms and craftsmen for its weaving. The cho used as the background fabric for kings’ portraits was given various names, according to the era. The length and width were measured and recorded based on the pobaeck-cheok(布帛尺), a ruler used for tailoring clothes or measuring fabrics in the Joseon dynasty. After determining the actual quantity of cho that was used in the production and converting it to the unit of measurement (cm) currently used, it was possible to get a better idea of the width and length of the portraits. As a result, one can observe that the width of the portraits diminished noticeably proceeding into the modern era. We decided to investigate the looms of Japan and China instead that were used around the same time. Records of looms with a different structure were found in the Japanese “GiJikHwiPyeon(機織彙編)” of 1868 and Chinese “PyeonMinDoChan (便民圖纂)” of the Ming dynasty. Through these examples of Japan and China, we suspect that there were looms with similar structures in the Joseon dynasty. In the list of artisans who participated in making kings’ portraits, there is a record of cho artisans (綃匠). The names of the artisans recorded vary and we can speculate that broad cho was an extraordinarily superior fabric weaved by masters with the finest techniques.