본 연구는 만주어 첨사(particle) nikai의 분포를 ni와 대조하여 검토하고 ni와 kai의 의미를 논의하여 nikai가 의외성을 표현하는 단어임을 밝히는 것을 목적으로 한다. 기존의 연구에서 nikai는 독립된 문법적 단어로서 크게 주목받지 못하였다. nikai를 독립된 문법적 단어로 본 연구는 上原 久(1960)와 성백인(1971)이다. 이 연구들에서는 nikai의 기능을 ‘강조적 확언’의 의미를 나타내는 것이라고 하였다. 본 연구는 이 ‘강조적 확언’이라는 의미를 나타내는 기능이 ‘깨달음’이라는 개념을 핵심으로 하는 의외성과 상관성이 있음을 증명하고자 하였다. 본 연구에서는 滿文老檔, 金甁梅, 三國志, 滿漢西廂記 등 네 문헌에 나타난 nikai의 분포를 검토하였다. 그리고 nikai를 구성하는 ni와 kai의 의미 분석을 시도하여 nikai가 기대하지 않았던 어떤 것을 알게 되었을 때 쓰일 수 있다는 것을 밝혔다. 이러한 논의를 바탕으로 하였을 때, nikai는 최근 논의가 활발하게 일어나고 있는 의외성과 관련한 의미 기능을 수행할 수 있다고 할 수 있다.
The purpose of this study is to clarify that the Manchu particle nikai shows mirativity by examining the distribution of nikai and defining the meaning of nikai. In previous studies, nikai has not received much attention as an independent grammatical word. The studies that recognized nikai as an independent grammatical word were Uehara (1960) and Seong (1971). In Uehara (1960) and Seong (1971), the function of nikai was described as emphatic confirmation. This study argues that the function of emphatic affirmation is related to mirativity which is the core of the concept of realization. From a distributional point of view, nikai is used only in a statement, whereas ni can be used both in a question and a statement. Semantically, nikai could indicate something someone did not expect. This feature is related to the nature of mirativity. Therefore, this study suggests that the Manchu particle nikai can perform the function of mirativity.