“대항해시대 온라인”은 동서양을 아우르는 범지구적 항해시대의 역사와 항해, 교류 등 인문, 문화, 콘텐츠 기술이 집약 된 융합콘텐츠의 대표적인 사례라 할 수 있다. 이러한 도서해양을 소재로 한 콘텐츠 개발에서 게임의 재미와 함께 고품질의 그래픽을 요구하고 있다. 바다에서 이루어지는 도서해양 콘텐츠는 물의 표현이 중요한데, 사실적인 표현을 위하여 물의 반사와 굴절, 투명도 등을 지원해야 한다. 이를 표현하기 위한 방법으로 ‘파도치는 바닷가의 바이킹선’을 표현하기 위한 scene을 구성하였고, Reflection(반사)와 Glass(투명), Refraction(굴절)을 적용한 일반 렌더링과 HDR 렌더링을 테스트하고 그 결과를 확인하였다. 불투명한 바다는 반사만 적용이 되고 투명한 바다는 반사와 함께 수중의 오브젝트의 굴절까지 표현되었다. 그 결과 HDR 워터렌더링을 적용한 렌더링이 일반 렌더링에 비해 실시간 렌더링을 지원하고 사실적인 장면과 애니메이션 구현을 제공하고 있음을 확인할 수 있다. HDR 워터렌더링은 플러그인 형태의 모듈로 쉽고, 편리한 콘텐츠 개발 환경을 제공하며, 사실적인 애니메이션 구현과 실시간 렌더링을 지원한다.“Online LOST MEMORIES” is a representative example of a convergence of human, cultural and content technologies, including the history, navigation, and exchange of the global navigation era that spans the East and the West. The development of content based on these marine&islands calls for high-quality graphics as well as the fun of games. The contents of marine&islands are important to express water, and water reflections, refraction, and transparency should be supported for realistic expression. As a way to express this, the scene was constructed to represent the ‘viking Ship on the beach’ and the general rendering and HDR rendering applied with Reflection, Glass, and Refraction were tested and the results were verified. Opaque oceans are applied only by reflection, while transparent seas are represented by reflections to the refraction of objects in the water. As a result, it can be seen that rendering with HDR water rendering supports real-time rendering compared to regular rendering and provides realistic scene and animation implementation. HDR Water Rendering is a plug-in-type module that provides an easy, convenient content development environment, and supports realistic animation implementation and real-time rendering.