이 연구는 사회적으로 문제가 되고 있는 청소년 약물사용(흡연, 음주)의 원인을 검증하기 위하여 시행되었다. 이를 위해서 청소년 약물사용을 설명하는 대표적인 범죄학이론인 사회유대이론, 일반긴장이론, 사회학습이론을 통하여 청소년의 약물사용의 원인을 확인하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 한국청소년정책연구원에서 조사한 한국아동청소년패널 조사 중학교 1학년 2년차-6년차 자료를 사용하였다. 2가지 잠재변수인 사회유대요인과 일반긴장요인의 직접효과와 사회학습요인의 간접효과를 검증하기 위하여 구조방정식모형(SEM)을 통하여 분석하였다. 분석결과, 청소년 약물사용에 사회유대요인, 일반긴장요인, 사회학습요인 모두 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 사회유대요인, 일반긴장요인이 사회학습요인을 매개하여 간접적으로 청소년 약물사용에 영향을 미침을 확인하였다.This study was conducted to verify the causes of socially problematic use of adolescent substance abuse-smoking and drinking. To this end, many tried to identify the causes of adolescent drug use through Social Bond Theory, General Strain Theory, and Social Learning Theory. In order to achieve the purpose of the research, this study used the second and the sixth panel of eighth grades at middle school collected by the Korea Youth Policy Institute. To verify the direct effects of two latent constructs, social factors and general tension factors, and the indirect effects of social learning factors, structural equation modeling(SEM) was used. The results showed that social causes, general strain factors, and social learning factors all had a direct impact on adolescent drug use, and social factors and social stress factors were indirectly affected by youth substance use by means of social learning factors.