본 연구는 스크립트를 이용한 몸짓언어 중재가 중도·중복장애 학생의 의사소통 기능에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 대상은 충남 C시의 특수학교에 배치된 중도·중복장애 학생 1명을 대상으로 하였으며, 본 연구에서 사용한 연구 도구는 진단 평가 도구로 Communication Matrix(커뮤니케이션 매트릭스)를 사용하였고, 의사소통 기능을 지도하기 위한 중재도구로 보완·대체의사소통 도구의 몸짓언어와 스크립트를 사용하였다. 연구 결과 스크립트를 이용한 몸짓언어 중재는 중도・중복장애 학생의 의사소통 기능인 사물 요구하기와 행동 요구하기의 빈도를 증가시켰다.This study aimed to analyze effects body language intervention based on script activities for the student with severe and multiple disabilities.
A student with severe and multiple disabilities participated in the study and body language Intervention was selected based on his needs, functional level, physical condition, and mobility.
The result follows that the communication skill of the student with severe and multiple disabilities improved, communication behaviors were increased. and the effect is maintained.