평양은 ‘거대한 세트장’으로 회자되곤 한다. 평양의 공간은 북한이 지향하고자 한 사회주의적 가치가 적극 투영되어 있으며, 그곳에서 살아가는 사람들의 경험과 의식을 구성한다. 본 연구는 재현된 이미지가 장악한 현실과 경험 세계를 비판적으로 분석한 기 드보르의 ‘스펙터클의 사회’의 문제의식을 적극 차용하여 평양이라는 북한 도시 스펙터클이 추동하는 정동적 힘에 주목한다. 평양 스펙터클이 ‘하는 일’은 사회주의 혁명 완수와 외부의 압력에 맞서 자력갱생이라는 열망을 북한 주민에게 정동하는 것이다. 예컨대 한국전쟁이 끝나고 평양을 재건하는 과정에서 주민들에게 전달된 ‘평양속도’의 이미지는 주민들의 혁명 열망을 추동하는데 결정적인 역할을 하였으며, 이러한 방식은 최근 평양의 도시 재건축의 과정에서도 의도적으로 반복되고 있다. 평양 재건기 새로운 사회를 건설하고자 한 열망과 최근 평양 도시를 둘러싼 재현이 정동하는 감정에는 그 밀도의 측면에서 구별되지만, 그 상징의 정점에 지도자가 위치한다는 점에서 평양 스펙터클이 ‘하는 일’과 ‘하고자 하는 일’은 유사하다. 그럼에도 주목할 것은 최근 평양 곳곳에 들어선 현대적 건물의 스펙터클은 지도자를 향한 인민의 열망뿐만 아니라 소비적 욕망을 함께 정동한다는 사실이다. 하지만 이러한 변화는 스펙터클의 틈새를 비집고 나올 수 있는 주체적이며 능동적인 인민의 탄생보다는 더욱 촘촘해진 이미지 세계의 확산을 의미한다. 왜냐하면 기호와 상징이 현실과 경험을 대체하고 있는 전 세계적 상황은 북한만을 예외로 하지 않기 때문이다.Pyongyang is often described as a “massive movie set,” indeed the North Korean regime carefully plans Pyongyang and its spatial arrangement based on the ruling ideology. After the end of the Korean War, and in particular during the reconstruction of Pyongyang in the 1950s, socialist values and ideas were all-pervasive, so that the experiences and consciousness of the people living in Pyongyang were constructed according to the represented image of Pyongyang. Borrowing Debord’s critical concept of ‘spectacle,’ this article investigates how the spectacle of Pyongyang gives rise to specific feelings, sentiments and emotions for North Koreans. The Pyongyang spectacle influences North Korean people to be passionate about the socialist revolution and encourages self-reliance in the face of foreign pressure. Moreover, the representation of Pyongyang and its effects tend to converge upon the leader, which is similar to Debord’s concept of the ‘concentrated spectacle.’ For example, the spectacle of ‘Pyongyang speed’ in the 1950s delivered a certain degree of passion to North Koreans, but its unusual productivity and achievement was interpreted as the outcome of Kim Il-Sung’s leadership. A similar process has been repeated throughout North Korean history, but in recent years Pyongyang’s reconstruction and its concomitant spectacle, in addition to inspiring a passion for the socialist revolution and for self-reliance, have also engendered a new and now more important passion: the desire for consumer products. This does not, however, imply a positive changes in North Korean society. Although the Pyongyang spectacle does not affect North Koreans in quite the same way as it used to, they are far from completely free of the spectacle. As with other people elsewhere in the world, they face an unsolved problem of how to escape from the chain of signs and images which create the iron cage of human being.