본 연구는 대학생들의 스펙 쌓기와 관련된 심리상태 및 취업 준비행동의 특성을 살펴봄으로써 스펙 쌓기 과열현상을 심리학적 측면에서 이해하기 위해 수행되었다. 연구 1은 스펙추구라는 사회적 현상을 심리적 현상으로 개념화하기 위해 개인의 ‘자기계발’로 정의하고 이를 측정할 수 있는 자기계발 동기(향상적, 예방적) 척도와 강박적 자기계발 척도를 개발하였다. 개발된 세 가지 자기계발(향상적, 예방적, 강박적) 척도는 양호한 구성타당성을 보여주었으며 조절초점척도(향상, 예방), 학습지향성척도(숙달목표, 수행목표), 걱정 및 강박척도와 논리적으로 타당한 상관관계를 보여주었다. 연구 2는 세 가지 자기계발이 대학생들의 진로 및 취업 관련 심리변인(취업불안, 진로성숙도, 진로의사결정, 진로준비행동, 내면적 편견, 삶의 만족)에 미치는 영향을 확인하기 위해 수행되었다. 그 결과 향상적 자기계발의 긍정적인 영향에 대한 가설과 강박적 자기계발의 부정적인 영향에 대한 가설이 모두 지지 되었다. 한편, 부정적인 영향을 미칠 것으로 가정했던 예방적 자기계발의 부정적인 영향은 관찰되지 않았다. 본 연구에서 개발한 도구와 연구결과는 진로지도 장면에서 과도한 자기계발로 불편을 호소하는 학생들의 진단과 상담 및 바람직한 자기계발 교육에 활용될 수 있을 것으로 기대한다.The purpose of this study was to understand the phenomenon of ‘SPEC pursuit’ in the psychological aspect. In study 1, ‘SPEC pursuit’ was redefined as ‘self-development’; and self-development motivation (promoting, preventive) scale and obsessive self-development scale were developed to measure it. These three self-development scales (promoting, prophylactic, and obsessive) showed logically valid correlations with the regulatory focuse (promoting, preventing), goal orientation (learning, performance), worry, and obsessive-compulsive scale. Study 2 was conducted to confirm the effect of three self-development on psychological variables related to career and employment (job anxiety, career maturity, career decision-making, career preparation behavior, internal prejudice, life satisfaction). As a result, the positive effect of the promotional self-development and the negative effect of the obsessive self-development were supported. On the other hand, the negative effect of preventive self-development, which was assumed to have a negative effect, was not observed. It is expected that the tools and results developed in this study will be used for desirable self-development guidance and counseling for students.