이 연구의 목적은 대학생 상담에서 내담자와 상담자는 상담의 성과를 어떻게 지각하는지를 알아보는 것이다. 이를 위해 서울, 경기, 호남, 영남지역의 상담자 12명과 내담자 10명을 대상으로 4명의 연구진이 개별 면접을 진행하고 면접 내용을 합의적 질적 방법으로 분석하였다. 분석 결과에 대해 연구진 외 상담전공 교수에게 타당성을 검증받았다. 상담자는 내담자가 자신의 문제에 대한 이해와 수용, 해결과 변화의 경험, 성장경험과 확산, 상담에 대한 우호적 태도에서 긍정적 성과를 경험하였다고 지각하였다(4개범주, 11개 하위범주). 내담자는 상담을 통해 자기이해와 수용, 문제에 대한 통찰, 긍정적 대인관계 형성, 긍정적 변화를 경험한 순간을 상담의 성과로 떠올렸다(4개범주, 11개 하위범주). 상담자는 상담성과를 촉진하는 요인으로 촉진적 상담관계의 형성, 내담자의 긍정적 특징과 자원, 상담자의 전문성을 지목하였다(3개범주, 8개 하위범주). 내담자는 촉진적 상담관계의 경험, 상담자의 전문적 개입, 내담자 자신의 적극적 참여와 자원을 상담성과를 촉진하는 요인으로 지목하였다(3개범주, 8개 하위범주). 이 연구는 대학생 개인상담의 성과 및 성과요인을 당사자인 상담자와 대학생에게서 추출하였다는 의의를 지닌다. 이 연구의 결과는 상담자 교육과 훈련 및 상담성과 측정도구 개발에 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.The purpose of this study was to examine how the client and counselor perceive the outcome of counseling in college student counseling. For this purpose, four researchers interviewed 12 counselors and 10 clients from Seoul, Gyeonggi, Honam, and Yeongnam, and analyzed the interview contents in a consensual qualitative method. The results of the analysis were validated by professor other than researchers. The counselor perceived that the client experienced positive outcomes in understanding and accepting their problems, experiences of solutions and changes, growth experiences and spreads, and friendly attitudes toward counseling (4 categories, 11 subcategories). Through counseling, the client recalled moments of self-understanding and acceptance, insight into problems, positive relationships, and positive changes (4 categories, 11 subcategories). Counselors pointed out the formation of a facilitating counseling relationship, the client's positive characteristics and resources, and the counselor's professionalism (3 categories and 8 subcategories) as outcome factors. Clients pointed out the experiencing facilitative counseling relationships, the professional intervention of counselors, and their own active involvement and resources (3 categories and 8 subcategories) as outcome factors. This study is meaningful in that the outcomes and the outcome factors in college student counseling were extracted from both the counselors and the college students. The results of this study are expected to be used as basic data for counselor education and training and development of counseling outcome measurement tools.