2015년 배출권거래제가 시작된 이후 배출권 거래시장의 활성화를 위해 시장의 이해관계자들은 외부사업을 적극적으로 개발하고 있다. 이 중 본 논문에서는 시장에서 활발히 추진되고 있는 연료 전환 사업 대상으로 배출권 가격 불확실성에 따른 투자 의사결정 모형을 개발하였다. 그 결과 연료 전환 사업이 중소기업의 온실가스 감축에 기여하는 것은 사실이나, 중소기업별로 사업 전 연료의 종류 및 가격에 따라 최적투자분기점(p*)이 상이하였다. 즉, 사업 후 연료비가 감소(전환편익>0)되는 경우는 배출권 가격 불확실성과 상관없이 연료 전환 사업에 즉각 투자할 것이다. 반면 사업 후 연료비가 증가(전환편익<0) 되는 경우는 p*가 배출권 현물가(p spot) 보다 높기에 연료 전환 사업은 경제성이 없는 것으로 나타났다. 그렇기에 연료 전환 사업 활성화를 위해서는 현재의 초기투자비 지원 정책뿐 아니라, 연료비 지원 같은 정책도 도입해야 할 것이다. 이를 위한 재원으로 배출권거래제 유상할당에 따른 경매수입을 활용할 수 있을 것이다.Since the emission trading scheme (ETS) was launched in 2015, the stakeholders in the carbon market have actively found the offset project to secure carbon credit. In this paper, I developed a investment decision model based on emission allowance price uncertainty for fuel switching offset project. As a result, it is found that the fuel switching project contributed to SMEs' reduction of greenhouse gas, but the optimal investment threshold(p*) is different depending on the type and price of fuel before the project. If the fuel cost decreases after the project (switching benefits>0), SMEs will immediately invest in the fuel switching project regardless of the emission price uncertainty. On the other hand, if the fuel cost increases after the project (conversion benefits<0), p* is higher than the spot price, indicating no economic feasibility. Therefore, in order to revitalize the fuel switching project, not only the initial investment cost but also the policies such as fuel cost support should be adopted. As a fund for this, the auction revenue of the emission allowance could be used.