이 연구는 중고등학생의 진로개발역량 수준에 따라 잠재프로파일을 분류하고, 학교특성 및 성별, 학교진로활동, 부모와의 대화, 학업 및 심리적 영역의 변인들이 잠재집단 구분을 예측하는지 탐색하였다. 이를 위해 교육부와 한국직업능력개발원에서 실시한 진로교육 현황조사(2016)의 중학교 3학년 9,626명, 고등학교 2학년 10,292명의 자료를 분석하였다. 자기이해와 사회성, 직업이해, 진로탐색, 진로설계와 준비 역량을 바탕으로 잠재프로파일 분석을 실시한 결과 4개의 잠재집단으로 구분되었고, 최고역량, 고역량, 보통역량, 저역량 집단으로 명명하였다. 다양한 요인들이 집단 구분을 예측하였으며, 그 중 자기주도학습이 높을수록 중학생과 고등학생이 모든 집단 비교에서 더 높은 역량 집단에 속할 확률이 높았다. 또한 중고등학생 공통적으로 학교 및 학과 선택에 대해 부모와 대화를 자주 하고, 학교 진로활동에 대한 만족도, 학교적응, 행복감이 높을수록 최고역량 집단에 속할 확률이 높았다. 학교급이나 잠재집단에 따라 차별적으로 작용하는 예측요인들도 있었다. 중학생은 학교에서 진로상담을 받아본 적이 있을 때, 고등학생의 경우 진로동아리 참여 경험이 있고 부모와 공부나 성적에 대해서는 덜 얘기할수록 최고역량 집단에 속할 할 확률이 높았다. 학업성적이 낮을수록 중고등학생들이 최고역량이나 고역량 집단에 비해 저역량 집단에 속할 확률, 고역량에 비해 보통역량 집단에 속할 확률이 높았으나, 성적은 고역량과 최고역량 집단 구분을 예측하지는 않았다. 이 연구 결과는 중고등학생들의 진로개발역량 유형에 따라 학생의 학업적, 심리적 요인 및 부모 요인 등을 고려한 다각도의 개입이 필요함을 시사한다. 연구 결과를 바탕으로 청소년들의 진로개발역량 함양을 위한 상담과 교육에 대한 시사점과 향후 연구 과제를 논의하였다.The purpose of this study was to identify the career development competency profiles of adolescents and examine whether school and student demographics, school-based career activities, communication with parents, and academic and psychological variables predict profile membership. The study analyzed data from the 2016 Survey on the Current Status of Career Education of the Ministry of Education and KRIVET. The subjects included 9,626 third-year middle school students and 10,292 second-year high school students. Latent profile analysis was conducted based on four career development competencies: self-understanding and social competence, job understanding, career exploration, and career design and preparation. The results yielded four latent profiles, characterized as excellent, high, medium, and low competency. Several factors predicted membership in the latent groups. Middle and high school students with higher self-directed learning were more likely to belong to a higher level of competency group in all group pair comparisons. Communication with parents about school and department choice, satisfaction with school-based career activities, school adjustment, and happiness positively predicted the probability that middle and high school students belong to the excellent competency group. Some predictive factors worked differently according to the school level or latent profiles: Middle school students who received career counseling at school and high school students who participated in career clubs and talked less about their studies and grades with their parents were more likely to be in the excellent competency group. The lower the self-reported grades, the higher the probability that middle and high school students belonged to the low competency group compared to the excellent or high competency groups. Grades, however, were not associated with the distinction between excellent and high competency groups in either middle or high school students. These findings suggest that career interventions should address diverse factors, including academic, psychological, and parental factors, in accordance with students’ career development competency profiles. Implications of counseling and education for cultivating career development competencies of adolescents are discussed along with suggestions for future research.