이 연구는 다문화가정의 자녀들이 다문화 배경과 관련하여 겪는 힘듦과 이로부터 오는 혼란스러움을 정리하고 자신에 대한 정체감을 형성하는 과정을 민족정체성을 중심으로 설명하고자 하였다. 이를 위해 다문화 가정 성인진입기 자녀 14명(남4명, 여10명)을 대상으로 심층면접을 실시하였으며, 근거이론접근을 사용하여 분석하였다. 연구결과, 개방코딩 과정에서 최종적으로 141개의 개념, 52개의 하위범주, 23개의 범주가 도출되었으며 축코딩 결과로 다문화가정 자녀들이 민족정체성을 바탕으로 자기를 형성하는 과정을 총 5단계로 다름에 대한 자기인식 단계, 민족정체성 혼란단계, 관점 전환 단계, 민족정체성 수용 단계, 다문화 경험을 통한 자기확장 단계로 나타났다. 이 연구는 다문화 자녀 상담 및 교육과 관련한 기초자료를 마련하였다는데 연구 의의가 있으며, 이를 바탕으로 향후 연구를 위한 제안점을 제시하였다.The purpose of this study was to explain the process of forming ego-identities of children from multi-cultural families after the confusion and the difficulties in relation to the multi cultural backgrounds focusing on ethnic identities. In-depth interview was conducted with 14 emerging adults from multi-cultural families and analyzed by Grounded theory approach. Data analysis by open coding resulted in 141 concepts, 52 subcategories and 23 categories. As a result of axis coding, the process of forming self based on ethnic identities had a total of five steps such as; 1) phase of self-awareness of differences from others 2) confusion of ethnic identity, 3) phase of perspective conversion, 4) acceptance of ethnic identity, and 5) self-extension through multi culturalism. This study is meaningful that the basic data related to counseling and education for multi-cultural children was prepared, based on this result, suggestions for future research were suggested.