본 연구는 한국 상담자의 LGBT 내담자 상담 역량을 측정하는 척도를 개발하고 타당화 하는데 목적이 있다. 이를 위해 먼저 국외의 LGBT 내담자 상담 역량 척도들과 관련 가이드라인을 참고하였다. 또한, 국내에서 LGBT 내담자 대상 상담 경험이 많은 상담전문가를 대상으로 평정 및 의견을 수렴하여 106개 문항으로 구성된 예비척도를 개발하였다. 다음으로 상담전공학생 및 상담수련생, 상담실무자 100명을 대상으로 예비조사를 실시하여 수집한 자료로 기술통계분석, 신뢰도 분석, 탐색적 요인분석을 실시하여 3개 요인, 39개 문항을 추출하였다. 본 조사에서는 229개의 상담전공학생 및 상담수련생, 상담실무자의 응답자료가 분석에 사용되었다. 수집한 자료로 확인적 요인분석을 통해 구인타당도를 확인하고, 다문화 상담역량과 상담자 활동 자기효능감과의 상관분석을 통해 공인타당도를 확인하였다. 그 결과, 개발된 척도가 타당함을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통해 개발된 척도는 LGBT 내담자 상담역량과 관련된 연구에 활용될 것이다. 또한, 본 연구결과는 상담자들의 LGBT 내담자를 위한 상담에 대한 역량을 강화하는데 기여할 수 있을 것이다.The purpose of this study is to develop and validate the LGBT Counseling Competency Scale. First, LGBT counseling competency scales and counseling guidelines developed in the United States were reviewed. 106 items of the pre-scale were developed based on the provided feedback and suggestions from the counselors who have their expertise in LGBT counseling. By using the pre-scale, 100 participants including professional counselors, students majoring in counseling and counselors in training were surveyed. The authors conducted a descriptive analysis, reliability analysis, and exploratory factor analysis. As the result of the analyses, three factors and 39 question items were derived. 229 responses of participants including students majoring in counseling, counselors in training, and professional counselors were used for the main survey. Construct validity was identified by confirmative factor analysis of collected data and concurrent validity was identified by correlation analysis between developed scale and multi-cultural counseling competency and counselor activity self efficacy. As a result, developed scale was confirmed as validated scale. The developed scale in this study will be used for researches related to counseling competency for LGBT clients. Also, the result of this study will contribute to increase counselor counseling competency for LGBT clients.