군산좌는 일제 강점기 군산에 설립된 극장으로, 개항장 군산에서 유동 인구와 상업 자본에 힘입어 성장한 대표적인 지역 극장이었다. 군산좌는 지정학적으로 경부선 철도와 유리된 지역에 위치한 극장이었기 때문에, 문화적으로 볼 때 연극/영화/공연 콘텐츠의 수급과 유통에서 불리한 측면이 다분했다. 그러나 군산좌는 호남(전라도)으로 향하는 순회공연에서는 지리적 이점을 지닌 극장이었고, 공연 단체가 해당 루트(한국의 서쪽 지역)를 지향할 경우 콘텐츠의 독점적인 수급이 가능하다는 상대적 편의성도 지닌 극장이었다. 이로 인해 군산좌는 이른 시기부터 전국적으로 주목받는 극장으로 운영될 수 있었다. 군산좌를 연구하기 위해서는 극장으로서의 면모뿐만 아니라, 지리적 상황과 도시 규모 그리고 당시 교통망(철도망)에 대한 이해가 필요하며 이를 종합적으로 반영하여 군산과 군산좌가 맺는 관련성에 대한 파악도 요구되었다. 본 연구는 이러한 군산좌의 실체와 특징을 살피기 위하여, 당시 지도와 신문 기사 그리고 공연 사진과 관련 인물에 대한 자료를 종합하고자 하였고, 이를 바탕으로 군산좌의 위치, 규모, 시설, 사주, 그리고 공연 콘텐츠에 대해 분석하고자 하였다.Gunsanjwa is a theater established in Gunsan during the Japanese colonial period, and was a representative local theater that grew up with the floating population and commercial capital of Gunsan. Since Gunsanjwa was a theater located in an area separate from the Gyeongbu Line railway, there were many disadvantages in supplying and distributing theater/movie/performance content. However, Gunsanjwa was a theater where it was possible to perform tours to Honam(Jeollado), and it also had a relative advantage that it could be occupied exclusively if it aimed for the route(the western part of Korea). As a result, Gunsanjwa was able to operate as a theater that attracted attention from the early days. In order to study Gunsanjwa, it is necessary to understand not only the aspect of the theater, but also the geographical situation, the size of the city, and the transportation network(railway network) at the time. In order to examine the reality and characteristics of Gunsanjwa, this study aimed to synthesize data on maps, newspaper articles, performance photos, and related persons at the time. In addition, this study attempted to analyze the location, scale, facilities, managers, and performance contents of Gunsanjwa based on this.