이 연구는 아동기 정서적 외상과 성인기 정신병리 및 대인관계 문제 간의 관계에서 정서조절곤란의 매개효과를 탐색했다. 구체적으로 정서적 외상의 하위유형인 정서적 학대와 정서적 방임이 어떻게 다른 영향을 미치는지 확인하고자 했다. 이를 위해 대학생 557명을 대상으로 아동기 외상 질문지, 정서조절곤란 척도, 단축형 간이정신진단 검사-18, 대인관계 유능성 척도를 사용하여 설문을 실시했다. 그리고 Berzenski(2019)의 연구를 재연하여 탐색적 요인분석 및 구조방정식 분석을 실시했다. 연구결과, 정서조절곤란의 하위요인들은 반응 초점 정서조절곤란과 선행사건 초점 정서조절곤란으로 분류됐다. 또한 구조방정식 모형 검증 결과 반응 초점 정서조절곤란은 정서적 학대와 정신병리 간의 관계를 부분매개 했고, 정서적 방임과 정신병리 간의 관계를 완전매개 했다. 선행사건 초점 정서조절곤란은 정서적 방임과 대인관계 문제 간의 관계를 부분매개 했다. 이러한 결과를 바탕으로 이 연구의 시사점 및 제한점을 논의했다.This study investigated the mediating role of difficulties in emotion regulation(DER) in the relationship between childhood emotional trauma and psychopathology and interpersonal problems among college students. In particular, this study aimed to test how emotional abuse and emotional neglect, which are subtypes of emotional trauma, have different effects. For this purpose, a survey was conducted to a sample of 557 university students using measures of Childhood Trauma, DER, Simplified Mental Diagnosis-18, Interpersonal Competency Scale. This study attempted to replicate Berzenski’ s study using Structual Equation Model(SEM). The factors of the DER scale were grouped into response-focused DER and antecedent-focused DER. SEM results showed that response-focused DER partially mediated the relationship between emotional abuse and psychopathology, and fully mediated the relationship between emotional neglect and psychopathology. Antecedent-focused DER was found to partially mediate the relationship between emotional neglect and interpersonal problems. Based on these findings, the implications and limitations of this study were discussed.