본 연구는 대학생용 심리적 독립 척도를 개발하고 타당도와 신뢰도를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 심리적 독립과 관련된 문헌 고찰, 기존 척도 분석, 대학생을 대상으로 한 개방형 설문 및 포커스 그룹 면담, 전문가를 대상으로 한 개별 면담을 통해 60개의 예비문항을 추출하였고, 대학생 및 전문가를 대상으로 내용타당도와 안면타당도를 검증하였다. 예비문항에 대해 대학생 387명을 대상으로 설문하여 탐색적 요인분석을 한 결과 3개의 하위요인, 총 18문항의 대학생용 심리적 독립 척도가 개발되었다. 척도의 하위요인은 ‘부모와 지지관계’, ‘자율적 의사결정’, ‘자기신뢰’로 명명하였다. 본 연구에서 개발된 척도의 타당화를 위해 대학생 691명을 대상으로 수집된 설문응답자료에 대한 확인적 요인분석, 구인타당도 검증을 실시하였다. 공인타당도를 검증하기 위해 자율성, 우울, 대학생활적응과의 상관분석을 실시하였다. 또한 대학생활적응과 중다회귀분석을 통해 예언타당도를 확인하였다. 마지막으로 본 척도 개발의 의의와 제한점 및 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.The purpose of this study was to develop a psychological independence scale for university students and verify its validity. For this, the final 60 preliminary items were deduced by investigating literature of psychological independence, analyzing preexistent scales, and conducting open-ended questions, focus group interview for university students and individual interview for the experts. Content and face validity of those 60 items were examined for university students and experts. Through the exploratory factor analysis of the collected data from 387 university students, 18 psychological independence scales including 3 sub-factors were developed. The 3 sub-factors were appeared such as; ‘parental support relation’, ‘voluntary decision making’, and ‘self-reliability’. For the validity of the developed scale, the survey response data gathered from 691 students were used to examine confirmatory factor analysis and face validity. Correlation analysis of autonomy, depression, and college adaptation were conducted to examine criterion-related validity. Moreover, predictive validity was confirmed through multiple regression analysis of college adaptation. Finally, the implications and limitations of the development of this scale and suggestions for further study were discussed.