본 연구는 특정 대학 자료를 바탕으로 대학 성적과 입학전형 및 입학 당시 성적 사이의 관계를 살펴보았다. 분석 결과는 최근으로 올수록 수능성적만 고려한 입학전형보다는 내신 혹은 비교과까지 포함한 학생부를 기반으로 입학한 학생들이 대학에서 거둔 성적이 높아지는 경향이 있다는 것이다. 이러한 경향은 최근으로 올수록 강화되고 있다. 수능을 위주로 선발된 학생들은 학사 경고 비율이 높으며 학기별 수강학점이 적은 부적응 양상을 보이기도 한다. 또한 전공을 크게 인문, 사회, 물리기반 이공, 생물기반 이공 등 네 가지 계열로 나누어 계열별 차이를 살펴보기도 했는데, 계열별로 입학전형에 따른 집단별 차이나, 대학성적과 관련 깊은 고교 과목 등에서 적지 않은 차이가 나고 있다. 특히 생물기반 이공계열은 다른 계열과 달리 입학전형에 따른 집단별 차이가 거의 없는 것으로 나타나고 있다.
This paper empirically investigates the relationship between different college admission paths and the college GPA, based on the dataset containing information on the performances of students entering a private university located in Seoul from 2013 to 2017. It turns out that students who got admission from their highschool academic performances and activities have higher college GAP that those who got admission purely based on Scholastic Ability Test, especially after 2015. This tendency is strengthened in recent years as the highschool transcript takes more weight in the college admission process. Students getting admissions purely based on the SAT results have a higher probability of putting under academic probation. Meanwhile, the differences among GPAs of students form different college admission paths differ depending on their major. In the humanity and social science majors students got admission based on their highschool transcript got higher GPA, but such tendency is much weakerin the natural science and engineering majors.