본 연구의 목적은 특수학교 교사의 기본 교육과정 평가에 대한 인식과 실태를 밝히는 것이다. 이를 위해 특수학교 교사들을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 특수학교 교사들은 기본 교육과정에 제시된 성취기준의 적절성에 대해서 긍정적으로 인식하고 있으며, 평가 운영에서 성취기준을 다양한 측면에서 활용하고 있다. 둘째, 특수학교 교사들은 평가와 관련한 의사결정 과정에서는 학생의 장애 유형과 정도를 중요하게 고려하고 있으며, 가장 많은 교사들이 성취기준 및 목표에 근거해서 평가 요소를 설정하고, 성취기준을 장애특성이나 개인적 요구에 맞게 조정을 해서 평가해야 한다고 인식하고 있다. 또한, 특수학교 교사들은 수업내용과 평가내용의 일치 정도에 대해 긍정적으로 인식하고 있으며, 평가가 학교에서 이루어지는 평가와 학습 결과를 확인하는데 적절하다고 보고 있다. 셋째, 특수학교 교사들은 기본 교육과정 평가에서 다양한 어려움에 직면하고 있으며, 정당한 평가를 위해서는 성취기준에 대한 평가기준의 개발 및 보급, 다양한 평가유형이나 방법에 대한 교사용 지침서의 개발 및 보급이 필요하다고 인식하고 있었다. 본 연구결과를 바탕으로 기본 교육과정 평가 관련 시사점 및 제안점을 논의하였다.The purpose of this study is to investigate the perception and practices of special school teachers on the evaluation of basic curriculum. To this end, a questionnaire survey was conducted targeting special school teachers and the results were analyzed. The results are as follows. First, special school teachers are positively aware of the appropriateness of the achievement standards presented in the basic curriculum, and are using the achievement standards in various aspects in the evaluation operation. Second, special school teachers consider the type and degree of a student's disability most importantly in the decision-making process related to evaluation, set evaluation factors based on achievement standards, and adjust achievement standards to suit the characteristics of disabilities or individual needs. In addition, they positively recognize the degree of correspondence between instruction and evaluation content, and believe that the evaluation is appropriate for confirming the results of instruction and learning in school. Third, special school teachers face various difficulties in evaluating the basic curriculum, and it is recognized that the development and dissemination of evaluation criteria for achievement standards, and the development and dissemination of teacher guidebooks for various evaluation types and methods are necessary for proper evaluation. Based on the results of this study, the implications and suggestions for the evaluation of the basic curriculum were discussed.