본 연구의 목적은 학교현장실습 과정이 예비특수교사들의 교수효능감과 교수내용지식의 변화에 나타난 효과를 알아보고자 하였다. 예비특수교사들의 학교현장실습은 예비특수교사들이 특수교사 양성기관에서 습득한 전문적 이론을 특수교육현장에서 실제로 실행하고 경험해 봄으로써 교사로서의 능력을 점검하고 평가하며 교직에 대한 적성을 점검하는 중요한 과정이다. 본 연구는 A 대학교의 예비특수교사들을 대상으로 학교현장실습 전 사전교육과정과 실습 중 지도과정, 실습 후 평가회 과정을 통한 예비특수교사들의 교수효능감과 교수내용지식의 변화를 살펴봄으로써 학교현장실습 과정의 효과와 향후 효과적인 학교현장실습을 준비하기 위한 특수교사 양성기관의 학교현장실습 교육과정 운영 방안을 탐색하고자 하였다. 본 연구의 결과 학교현장실습 과정은 예비특수교사들의 교수효능감과 교수내용지식의 변화에 긍정적인 영향을 주었음을 나타내었다.
This study were to analyze pre-service special education teachers’ change of teachers' teaching efficacy and pedagogical content knowledge through teaching practicum.
The target of this study was pre-service special education teachers majoring in special education in university. The inventory on teachers' teaching efficacy and pedagogical content knowledge had been administrated to the participants before and after their teaching practicum.
The conclusion of present study was as follows.
First, Teaching practicum experience significantly increased pre-service special education teachers' teaching efficacy. Second, Teaching practicum experience significantly increased pre-service special education teachers' pedagogical content knowledge.