2016년 알파고와 이세돌의 대결을 시작으로 인공지능(AI: Artificial Intelligence)에 대한 관심이 고조되고 있다. 인공지능은 인간과의 대결에서 이미 많은 승리를 거두고 있었다. 1997년 체스의 Deep Blue는 인간 최고수와의 대결에서 승리했고, 2011년 인공지능 Watson은 퀴즈 프로그램에 출연하여 인간 우승자들을 가볍게 꺾었다. 이와 같은 상황 속에서도 바둑만큼은 컴퓨터가 인간을 이길 수 없는 최후의 보루라고 여겨지고 있었다. 그러나 바둑도 인공지능 발전의 거센 흐름 속에서 예외일 수 없었다. 2016년의 대결에서 이세돌은 완패했고 이후 알파고는 바둑 프로그램뿐만 아니라 우리 사회 많은 분야에 있어 인공지능을 지칭하는 대명사로 불리게 되었다. 이처럼 인공지능은 경제, 산업, 의료, 음성인식 등 우리 사회 거의 모든 영역에 지대한 영향을 주고 있으며, 영어교육 분야도 예외는 아니다. 최근 인공지능의 발달이 영어교육에 끼치고 있는 대표적인 영향의 하나는 챗봇(chatbot)의 등장이라고 할 수 있다. 음성인식과 자동번역 기술의 발달과 더불어 챗봇의 기능에도 많은 발전이 이루어지고 있다. 이 논문에서는 인공지능의 발전 현황을 초등영어교육의 맥락에서 챗봇을 위주로 살펴보고자 한다. 본 논문의 주요 목적은 (1) 인공지능과 영어교육의 관계를 살펴보고, (2) 챗봇의 발전 현황과 문제점에 대해 알아보고, (3) 초등영어교육을 위한 챗봇의 발전 방향을 제시하는 데 있다. 첫째, 인공지능이라는 용어가 처음 시작된 1956년부터 2016년의 알파고의 등장에 이르기까지 인공지능의 발전 현황을 간략히 살펴보고, 인공지능 시대의 중요 이슈인 번역기의 현황과 문제점에 대해 논한다. 둘째, 챗봇과 영어교육의 관계에 대해서는 챗봇의 발전 현황을 분석하고 챗봇의 역사와 종류, 선행연구, 챗봇의 장점과 한계점을 위주로 살펴본다. 마지막으로, 초등영어교육을 위한 챗봇의 발전 방향은 음성인식의 정확성 향상과 초등영어의 특성을 살린 학습 내용의 개발이라는 두 가지 관점에서 논의할 것이다.Since the historical baduk match between AlphaGo and Lee, Sedol in 2016, interest in AI(Artificial Intelligence) has been in the spotlight. AI had already won many victories over humans even before 2016. In 1997, the AI chess program, Deep Blue won the human champion. In 2011, Watson, an AI program easily beat human champions in the Jeopardy Quiz Show. Even with many defeats like these, however, baduk was believed to remain unbeatable, since it is the most subtle and difficult mental game ever developed by humans. In spite of this strong belief, AlphaGo won the match so easily to our astonishment. AlphaGo must have been the harbinger of the AI era. Now, almost all aspects of our lives such as science, medicine, and finance are being affected by AI, and English education is no exception. One key issue of English education in the era of AI is the advent of chatbots and this paper will address the current status and directions of developments of chabots in primary English education. The main goals of this paper are (1) to discuss the relationship between AI and English education, (2) to go over the current status and limitations of chatbots, and (3) to provide the ways to develop chatbots in primary English education. First, the history of the development of AI from its inception in 1956 to the appearance of AlphaGo in 2016 is discussed with regard to English education. Second, the chatbot is discussed mainly in terms of its current status, advantages, and limitations. Finally, the directions of the development for chatbots in primary English education are discussed in the improvement of the accuracy of speech recognition and in search of learning contents specific to primary English education.