본 연구는 초등학교 고학년을 대상으로 부모의 양육태도와 우울 및 불안 간의 관계를 확인하고 부모의 양육태도와 우울 및 불안과의 관계에서 인터넷 중독의 조절효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 2015년도 한국복지패널(Korea Welfare Panel Study) 10차 년도 데이터 중 아동 부가조사 자료를 활용하여 2015년 3월 현재 초등학교 4, 5, 6학년에 재학 중인 아동 380명의 자료를 토대로 부모의 교육참여와 지도감독으로 구성된 부모의 양육태도, 우울 및 불안, 인터넷 중독이 측정되었다. 자료는 SPSS 21 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구결과 첫째, 부모의 양육태도는 우울 및 불안과 유의한 부적 상관을 보였고, 인터넷 중독과는 부적인 상관이 있었지만 유의하지 않은 것으로 나타났다. 인터넷 중독은 우울 및 불안과 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 부모의 양육태도와 우울 및 불안의 관계에서 인터넷 중독의 조절효과를 살펴본 결과, 상호작용 효과가 유의하게 확인되었다. 이상의 결과를 바탕으로 의의와 시사점을 살펴보았고, 본 연구의 제한점을 논의하고, 추후연구를 위한 제언을 하였다.
The purpose of this study was to examine the relationship between parenting attitude and depression/anxiety in the upper grades of elementary school students, and to verify the relationship between parenting attitude and depression/anxiety and the moderating effect of Internet addiction in the relationship between parenting attitude and depression/anxiety. For this, based on the data of 380 children in the 4,5,6th grades as of March 2015 from the 10th year of the 2015 Korea Welfare Panel Study as the additional survey data, parenting attitude consisting parents participation in education and supervising, depression/anxiety, and Internet addiction were measured. Data were analyzed SPSS 21. As a result of the study, first, the parenting attitude showed a significant negative correlation with depression/anxiety, and a negative correlation with Internet addiction, but it was not significant. Internet addiction was found to have a significant positive correlation with depression/anxiety. Second, as a result of examining the moderating effect of Internet addiction in the relationship between parenting attitude and depression/anxiety, the interaction effect was found to be significant. Based on the above results, the significance and implications were examined, the limitations of this study were discussed, and suggestions were made for further study.