본 연구는 놀이치료에 의뢰된 만 4세~만 6세 유아들이 놀이치료 초기과정에서 표현하는 놀이주제가 무엇인지, 놀이구조 유형은 무엇인지, 놀이구조에 영향을 미치는 조건은 무엇인지를 질적 연구방법인 근거이론을 적용하여 탐색함으로써 유아들의 내적세계를 이해하고자 하였다. 연구의 결과 유아들의 놀이치료 초기과정에서 나타나는 공통된 놀이주제는 ‘안전한 보호와 돌봄이 필요함’으로 도출되었고, 하위 범주로는 긍정적 양육과 자기회복, 안전한 보호막으로 나타났다. 그리고 본 연구에서 도출된 패러다임 모형을 통해 놀이치료의 초기과정에서 파악된 유아 놀이주제의 핵심범주는 ‘두려운 세상과 맞서 싸우며 안전한 보호와 돌봄 욕구 충족하기’로 나타났다. 이러한 핵심범주를 중심으로 연구대상 유아들의 놀이치료 초기과정에서 나타나는 놀이구조의 유형들을 분석한 결과, 혼란/산만 구조, 공격/경계 구조, 충동/돌발 구조, 갈등/억압 구조의 네 가지 구조가 도출되었다. 또한 유아들의 놀이치료 초기과정에서 나타나는 놀이구조의 유형에 영향을 미치는 조건은 인과적 조건인 취약한 안전기지, 맥락적 조건인 나는 사랑과 보호를 받지 못하는 존재로 나타났으며 중재적 조건인 불안감 통제하고 자기감(a sense of self) 높이기는 유아들이 두려운 세상과 싸우는 중심 현상과 작용/상호작용 전략인 두려움 맞서기에 영향을 주는 것으로 나타났다.
The study aims to understand young child's inner world in the initial stage of play therapy, exploring young child's play theme, play structure, and contextual conditions to affect play structure based on a grounded theory. As the results of the study, the common themes in the initial stage of young child's play therapy were ‘safe protection’ and ‘needs to be taken care of’, and the subcategories were ‘positive parenting’, ‘self-restoration’ and ‘safe-guard’. The core categories of play theme, which were developed from the paradigm model, were ‘safe protection while fighting against scary world’ and ‘meeting needs to be taken care of’. As a result of analyzing the types of play structure focusing on core category, the four structures; confusion/discursiveness, aggression/alert, impulse/outburst and conflict/suppression were determined. The conditions which had influences on play structure were as follows depending on the condition; in the causal condition, ‘vulnerable secure-base’, in the contextual condition, ‘being not loved or taken care of’, and in the intervention condition, ‘controlling fear’ and ‘raising a sense of self’. And ‘controlling fear’ and ‘raising a sense of self affected the central phenomenon, ‘fighting against scary world’ and the action/interaction strategy, ‘fear and fighting back’.