본 연구는 초등 영어 교과서 재구성에 대한 교사의 인식과 실태를 조사하고, 영어 교과서 재구성에 영향을 주는 요인을 분석하며, 교과서 재구성 활성화를 위한 개선방안을 모색하고자 했다. 이를 위해 초등 영어 교사 140명을 대상으로 설문조사를 실시했고, 이 중 6명의 교사들을 대상으로 심층 면담을 실시했다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 학습자의 영어 의사소통 능력과 흥미와 동기 향상을 위해 교과서 재구성이 매우 유용하고 필요하다고 인식했다. 언어 기능을 습득하는 영어 교과의 특성으로 영어 교과서 재구성은 타 교과의 교과서 재구성과 차별화된다고 보았다. 둘째, 교과서 재구성이 필요하다고 생각하는 모든 교사는 아니지만, 많은 교사들은 교과서 재구성을 수업 현장에서 시행하고 있었다. 언어 기능별로는 쓰기, 말하기, 읽기, 듣기 순으로 실행하여 표현기능에서 이해기능보다 더 많이 교과서를 재구성하고 있었다. 재구성은 교과서 단원별로 하는 경우가 대부분이었고, 교수·학습 자료는 자체로 제작하거나 교사 커뮤니티나 인터넷 동영상 자료를 주로 활용하여, 교과서 일부 내용을 대체하거나 추가, 생략하는 유형으로 재구성했다. 셋째, 교과서 재구성에 영향을 미치는 주요 요인은 학교(행정 업무, 교수·학습 자료와 시설, 재구성 협의 학교 분위기), 교사(선호 교수·학습 방법, 전담교사 여부, 원어민 협력 여부, 교사의 교육관, 교사 연수), 학생(영어 능력, 학생 간 수준 차, 발화 참여도, 흥미나 관심사) 요인으로 드러났다. 또한 교사 연수와 교사 공동체가 교과서 재구성에 유용했지만, 교사 참여 기회 확대와 질적인 제고가 필요한 것으로 나타났다. 마지막으로, 교과서 재구성 활성화를 위한 개선사항으로는 교내 행정 업무 경감, 연수 참여 기회 증진, 교구 및 시설 지원, 재구성 자료와 경험 공유, 재구성 권장 분위기 및 보상제도 마련 등이 제안되었다. 본 연구는 효과적인 초등 영어 교과서 재구성을 통해 영어교사, 영어교사교육가, 관리자, 정책 입안가들에게 중요한 시사점을 주고 있다.This study aimed to examine teachers’ perceptions and practices of textbook reconstruction for elementary English. It also investigated the influential factors and the measures to facilitate textbook reconstruction. 140 elementary teachers were surveyed, and 6 teachers were also interviewed. The findings are as follows: First, teachers considered textbook reconstruction highly necessary and useful to improve students’ English communicative competence, interest, and motivation. As students learn language skills, teachers regard English textbook reconstruction differently from that of other school subjects. Second, many teachers already implemented textbook reconstruction in their classes, although not by every teacher who voiced that textbook reconstruction was needed. The reconstruction was applied to writing skills the most, followed by speaking, reading, and listening, indicating textbook reconstruction was more frequent in productive skills than in receptive skills. Textbook reconstruction was conducted in each textbook unit, using teacher-created materials mostly, followed by materials from teacher communities and video clips from the Internet. Textbook activities were replaced or supplemented with other activities or simply omitted. Third, factors influencing textbook reconstruction were related to schools (administrative work, teaching materials and facilities, and atmosphere), teachers (teaching method, English-subject teacher or homeroom teacher, co-teaching with native English-speaking teacher, and teacher training programs), and students (English level, English divide, participation, and interest). Finally, the following factors promoted textbook reconstruction: reducing teachers’ administrative work, promoting participation in teacher training programs and communities, supporting teaching materials and facilities, sharing teaching materials and experiences, and creating favorable atmosphere and incentives for textbook reconstruction. Important implications regarding enhancing effective textbook reconstruction were further discussed.