본 연구는 환경교육 전공자들을 대상으로 전공선택동기, 전공만족도와 환경교육 직업인식의 관계에서 사회적자본의 매개효과를 검증하는데 목적을 둔 실증적 조사연구이다. 따라서 본 연구를 위해 환경교육과 졸업생 121명을 대상으로 설문조사를 수행하였다. 수집된 자료를 분석하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 환경교육 전공선택의 내재적동기는 전공만족도에 영향을 준다. 둘째, 사회적 자본은 환경교육 직업인식의 개인적 요소와 사회적 요소에 영향을 준다. 셋째, 사회적 자본은 전공만족도와 환경교육 직업인식의 개인적 요인과 사회적 요인의 관계에서 완전매개효과가 나타났다. 환경교육 전공자들의 환경교육 직업인식은 환경교육 분야의 발전에 중요한 요소이며, 본 연구를 통해 이에 영향을 주는 전공만족도와 사회적 자본의 구조적 관계에 대해 파악할 수 있었다. 따라서, 대학 교육과정과 다양한 비교과활동 등을 통해 전공만족도를 향상시킬 수 있는 제도와 환경교육 전공자들의 인적 네트워크 확장과 함께 이에 대한 신뢰와 협력을 향상시킬 수 있는 방안이 필요하다. 따라서 대학 환경교육이 환경교육 발전에 긍정적인 역할을 할 수 있도록 많은 연구가 필요할 것으로 보인다.
This study is an empirical research intended to verify a mediating effect of social capital on relationship between major's satisfaction and occupational perceptions of environmental education majors. A questionnaire survey was conducted from 121 environmental education major's. The main results of this study are as follows. First, the intrinsic motivation for choosing a major affects the satisfaction of a major. Second, social capital significantly influenced the occupational perceptions both personal and social factors. Third, the mediating effect of social capital was found to be significant in the relationship between major‘s satisfaction and occupational perceptions. Environmental education occupational perceptions of environmental education majors is an important factor for developing the field of environmental education. Therefore, it is necessary to develop an circumstance for improving the major satisfaction, such as curriculum and extra-curricular activities, and to increase the social capital through a network among environmental education major's to positively recognize environmental education occupations.