정부의 저탄소 에너지 정책 기조와 함께 초등학교 교육과정에서도 환경 교육의 중요성과 비중이 점차 확대되고 있다. 체험학습을 통한 환경 교육의 효과를 입증하는 연구들이 이루어지고 있으나, 교육현장에서는 정형화되고 기존의 프로그램을 답습하는 경향도 나타난다.
시화호 조력발전소는 체험학습 장소로서 적합한 조건들을 갖추고 있으며, 시화호 조력발전소에 대한 선행 연구들을 과학·공학 측면, 환경 측면, 도시·주거 공간 형성의 측면으로 분류하고 범주화하여 초등학교 과학 교육과정에 제시된 핵심 개념과 연계된 체험학습 프로그램을 구성하였다. 의미 있는 체험학습이 이루어지기 위해서 현장 학습뿐만 아니라, 사전 활동 및 사후 활동 단계에서도 체험학습 주제 및 핵심 개념에 초점을 맞춘 활동을 구성하였으며, 향후 프로젝트 학습과 같이 장기적인 학습 과제를 제시한다면 보다 심화된 학습 성과를 기대할 수 있을 것이다.
향후 정형화된 체험학습 내용을 개선하기 위하여 지역사회 자원을 적극적으로 활용하고, 새로운 유형의 장소를 활용하여 창의적인 체험학습 프로그램을 구성하기 위한 노력이 요구된다.The importance of environmental education has been more focuses on elementary education curriculum under low carbon energy policies of government. Some researches have been conducted the effect of environmental education with experiential learning, whereas it is common to keep the current programs in classrooms.
In the Sihwa tidal power plant, there are various suitable conditions for experiential learning. First, the previous studies were divided into three fields; (1) science and engineering, (2) environment, and (3) urban and residential space formation. After that, we made experiential learning programs associated with core concepts in elementary science curriculum. Lastly, experiential learning programs including topics and core concepts were developed for not only the activity but also the pre- and post-activity. Moreover, it is more likely to expect better learning performance if involved in long-term tasks, like project-based learning.
It is necessary to fully utilize community resources and to make creative experiential learning programs by utilizing new types of place for improving the current experiential learning programs.