연구목적은 어린이집 교사의 미세먼지 발생 시 실외활동 운영 실태를 파악하는 것이다. 이를 위해 259명의 어린이집 교사의 설문지를 I-statistics 2.1으로 분석하였다. 연구결과, 첫째, 실외활동 계획측면에서 대부분의 교사들은 실외활동계획안을 사전에 작성하였고, 이때 대체활동계획안까지 이중으로 작성하고 있었다. 실외활동 준비 시 미세먼지 점검 도구, 마스크 등 미세먼지 관련 물품을 챙기는 교사 비율이 높았다. 둘째, 실외활동 운영 측면에서 대부분의 교사들이 미세먼지 농도가 ‘보통’ 이상인 경우에만 실외활동을 실시하고 있었으며, ‘나쁨’으로 바뀌면 현장학습이나 소풍을 간 경우라도 바로 대체활동으로 바꾸는 비율이 가장 높았다. 그런가 하면 실외활동 중 대부분의 교사들은 1회 이상 미세먼지 농도를 점검하고 있었고, 실외활동 운영에서 가장 어려운 점으로는 실외활동에 대한 ‘부모들의 염려와 불안’을 들었다. 셋째, 대체활동 운영 관련하여 볼 때, 지난 한 학기 동안 미세먼지로 인해 대체활동으로 바뀐 비율이 상당히 높았으며, 대체활동 운영 시 연령이 높은 반 교사는 ‘유아 안전’보다 ‘교육목표 성취’에 더 많은 관심을 기울이고 있었다. 마지막으로, 대체 활동 공간에서 미세먼지 방지를 위해 교사들이 가장 많이 사용하는 방법은 공기정화식물 키우기나 물걸레질보다 공기청정기 가동이었다. 이런 결과에 바탕하여 크게 3가지 측면에서 논의하였고, 추후 연구과제로 2가지를 제시하였다.The purpose of the study was to find out the operation practice of outdoor activities by the child care center teachers for young children when PM (particulate matter) occurs. For this purpose, the questionnaire from 295 teachers was analyzed by I-statistics 2.1. Followings are the result of this study. First, in terms of outdoor activity planning, most teachers made the educational plan for outdoor activity in advance and the alternative activity simultaneously. Also for the outdoor activities, most teachers prepared tools for checking concentration level of PM, masks for preventing PM, and etc. Secondly, most teachers went outside with young children only when the concentration of PM was ‘normal’ or ‘good’ and if the concentration of PM was changed to ‘bad’, the teachers replaced the activity as an alternative activity even when taking field trips or picnics. Thirdly, in the last semester, the rate of change to alternative activities due to PM was very high, and at this time, the teachers of older ages class had bigger interest in achievement of educational objectives rather than safety of children. Based on these results, three aspects were discussed and two topics were suggested for the following study.