본 연구의 목적은 그린인프라의 형태적 특성이 미세먼지 농도와 어떠한 관계성 또는 규칙성을 가지고 있는지를 살펴보는 것이다. 연구의 공간적 분석은 경기도 내 14개 시를 중심으로 하되 내용적 범위는 (1) 경기도내 시군별 그린인프라의 형태학적 공간패턴 분석, (2) 시군별 PM10 미세먼지 연평균농도와 그린인프라 공간패턴 값과의 관계성 분석으로 진행된다. 연구의 시간적 범위는 미세먼지 측정농도와 토지피복도 제작연도가 동일한 시점인 2018년도로 설정하였다. 토지이용적 관점에서 특정 토지이용이 미세먼지 농도와 어떠한 관계성이 관찰되는지에 대한 이해도는 향후 미세먼지 저감을 위한 토지이용관리를 위한 정책수립에 의미있는 함의를 줄 것으로 기대한다. 주요결과는 다음과 같다. 제한된 수의 모집단 규모로 인해 통계적 유의성 여부를 논의하기는 어려우나 경기도 14개 시군을 대상으로 분석한 결과 미세먼지농도와 그린인프라 형태학적 공간패턴과의 순위 상관관계 값은 매우 낮거나 거의 없는 것으로 나타나고 있다. 이는 어떤 특정형태학적 패턴의 그린인프라 비율이 높아진다고 해서 미세먼지 농도가 같은 순위로 높아지거나 또는 낮아지는 것은 아닌 것으로 이해할 수 있다. 본 연구결과는 분석자료가 갖는 근본적 한계로 인하여 탐색적 수준에서 논의가 가능하며 이는 향후 연구를 향후 다양한 연구주제 또는 가설검증의 필요성을 함의하고 있다.The purpose of this study is to explore the relationship or regularity of the morphological characteristics of greeninfra with the concentration of PM10. The study area is limited to the 14 cities in Gyeonggi-do. The scope of contents is as follows: (1) morphological spatial pattern analysis of greeninfra by city in Gyeonggi-do, (2) relationship between annual average concentration of PM10 and greeninfra’s spatial pattern values. As for the temporal scope, the year of 2018 is set for the consideration of the observation time period of PM10 concentration and land cover. In terms of land use, the understanding of the relationship between specific land use and the concentration of PM10 is expected to have meaningful implications for land use management policies in the future. The main results are as follows. Due to the small population size, it is difficult to discuss whether it is statistically significant, the ranking correlation value between PM10 concentration and greeninfra morphological spatial pattern is found to be very low or little for the case of 14 cities in Gyeonggi-do. It is worth noting that the proportion of greeninfra in the city shows the very low or little ranking relation with the PM10 concentration. It can be understood that even if a certain morphological pattern or the proportion of green infrastructure increases, the concentration of PM10 does not increase or decrease in according to rank. The results of this study can be discussed at an exploratory level due to the fundamental limitations of the analysis data, which implies the needs for future researches on hypothesis verification.