본 연구의 목적은 코로나바이러스감염증-19 대응 심리방역 서비스의 일환으로 진행된 한국상담학회 긴급 전화상담 및 인터넷 게시판 상담의 일반적인 운영과 상담 내용을 분석하여, 감염병 관련 긴급 상담지원체계 마련에 근거가 될 수 있는 기초자료를 제공하는 것이다. 한국상담학회의 긴급 전화 및 인터넷 상담은 정부 차원의 고강도 ‘사회적 거리두기’ 시행이 발표된 2020년 3월 21일부터 생활방역으로 전환되어 ‘생활 속 거리두기’가 시행된 2020년 6월 30일까지 운영되었으며, 총 345건(긴급 전화상담 278건, 인터넷 게시판 상담 67건)의 상담이 진행되었다. 긴급 상담 서비스의 운영과 상담 내용 분석을 위해, 기간 내 진행된 모든 사례에 대해 χ²검증을 실시하였다. 연구 결과, 상담 매체, 운영 기간, 요일, 시간 등 운영의 전반적 경향에 따라 상담 빈도에 유의한 차이가 확인되었으며, 방역 수준(사회적 거리두기, 생활 속 거리두기)에 따라 전화상담의 심리문제와 생활문제 호소 내용에서 유의미한 차이가 나타났다. 특히 심리문제별 생활문제 호소 내용을 방역 수준으로 구분해 살펴본 결과, 고강도 사회적 거리두기 기간에는 건강에 대한 염려와 직장 및 학업의 어려움으로 불안을 호소하는 경우가 많았으며, 생활 속 거리두기 기간에는 건강 염려로 인한 불안과 직장 및 학업의 어려움으로 인한 분노가 상대적으로 높은 비중을 차지했다. 이상의 결과를 토대로 감염병 대응 심리방역을 위한 보다 효과적인 전화상담 및 인터넷 상담 지원체계 마련과 시스템 운영, 상담자 훈련 프로그램 구성 등에 고려할 수 있는 시사점을 제공하고 논의를 진행하였다.The aims of this study is to analyze the general operation and counseling contents of the Korea Counseling Association hotline and online counseling conducted as psychological support for Covid-19, and to provide basic data for preparing a support system for hotline for infectious diseases. The Korea Counseling Association hotline and online counseling were operated from March 21, 2020 to June 30, 2020, and a total of 345 counseling (hotline: 278 cases, online counseling: 67 cases) were conducted. For the operation of counseling and analysis of counseling contents, χ² analysis was conducted for all cases within the period. As a result of the study, significant differences were found in the frequency of counseling according to the counseling medium, counseling period, day of the week, and time. In addition, according to the level of government control for Covid-19, there were significant differences in the psychological problems of the Hotline and the contents of problems in the life. In particular, as a result of confirming the contents of counseling according to the level of government control for Covid-19, there were differences the psychological difficulties experienced and the stress in the life. During the period of strong government control, there were many counseling for anxiety due to health concerns and difficulties in work and study. However, during the period of weak government control, anxiety about health and anger from work and study were high. Based on the above results, the considerable implications for providing more effective hotline and online counseling support systems and the development of counselor training programs for psychological prevention against infectious diseases and discussions were presented.